Disputas: Lisa Aarhus – Audiologi

Cand.med. Lisa Aarhus ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Follow-up of childhood hearing disorders: hearing loss, tinnitus and dizziness in adulthood.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

Førsteopponent: Docent Ann Hermansson, Öron-, näs- och halssjukdomar, Skånes Universitetssjukhus, Lund, Sverige

Andreopponent: Klinisk professor Preben Homøe, Øre-, Næse-, Hals og Kæbekirurgisk Afdeling, Køge Sygehus, Køge, Danmark

Tredje medlem av bedømmelseskomiteen: Harriet Akre, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Ingeborg Rossow, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Avdelingsdirektør Bo Engdahl, Folkehelseinstituttet

Lege og forsker Lisa Aarhus og medarbeidere har studert langtidseffekter etter øresykdom hos barn. Forskerne fant en tydelig sammenheng mellom kronisk mellomørebetennelse (kronisk hull i trommehinnen og gjentatt renning av puss fra øret) i barndommen og nedsatt hørsel, øresus og svimmelhet i voksen alder. Funnet belyser viktigheten av optimal forebygging, behandling og oppfølging ved denne typen ørebetennelse. Sekretorisk mellomørebetennelse (væske i mellomøret), både med og uten arr på trommehinnen, var derimot ikke forbundet med disse tilstandene. Sekretorisk ørebetennelse er svært vanlig hos barn, og funnet kan formidles til bekymrede foreldre.

Hørselen svekkes normalt med alderen. Resultatene tydet på at personer med kronisk mellomørebetennelse eller permanent (sensorinevralt) hørselstap i barndommen har et noe fremskyndet aldersrelatert hørselstap. Funnet bør undersøkes nærmere i en studie med gjentatte hørselstester i voksen alder. Ørebetennelse eller permanent hørselstap i barndommen var ikke forbundet med endret sårbarhet for senere støyrelatert hørselstap. Selv om støybeskyttelse fortsatt er viktig, er dette verdifull informasjon for personer som har et hørselstap fra barndommen av.

Prosjektet koblet data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) med data fra en stor skoleundersøkelse. Cirka 33 000 personer ble undersøkt både som barn (gjennomsnittsalder 10 år) og som voksne (gjennomsnittsalder 40 år). I barndommen ble øresykdommene diagnostisert av øre-nese-hals-lege og ved audiometri (hørselstest). I voksen alder ble de ulike tilstandene målt med audiometri og spørreskjema.

For mer informasjon, kontakt Gruppe for forskerutdanning

Publisert 11. jan. 2016 13:15 - Sist endret 18. sep. 2017 12:16