Disputas: M.Sc. Tone Vaksvik

M.Sc. Tone Vaksvik ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.: Cold hypersensitivity after complex hand injuries. Longitudinal changes and self-management strategies.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

• Førsteopponent: Docent Mathilda Bjørk, Institutt för medicin och hälsa, Linköpings universitet
  • Andreopponent: Överläkare Bertil Vinnars, Institutionen för kirurgiska vetenskaper, Akademiska sjukhuset, Uppsala
  • Tredje medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Audun Stubhaug, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

• Professor Inger Holm, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

• Professor Astrid Klopstad Wahl, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Overfølsomhet for kulde (kuldehypersensitivitet) er kjent som en vanlig og langvarig tilstand etter store håndskader som begrenser kuldeutsatt arbeid og fritidsaktiviteter. Ved å følge 99 pasienter som utviklet kuldehypersensitivitet, fant ergoterapeut og forsker Tone Vaksvik og kolleger en reduksjon i kuldehypersensitivitet 1-3 år etter skade og primær kirurgi. Hvem som har størst sannsynlighet for bedring fant de ikke noe klart svar på, men det var en svak sammenheng mellom lite smerte tidlig etter skade og bedring 1-3 år etter skade. Pasientene brukte en rekke anbefalte strategier for å begrense kuldeutløste symptomer og mange hadde beholdt kuldeutsatt arbeid. De var likevel begrenset i betydningsfulle kuldeutsatte aktiviteter. I en annen studie var hensikten å evaluere et 5 ukers hjemmebehandlingsprogram for å redusere kuldehypersensitivitet, basert på klassisk (Pavlovsk) betinging. Behandlingen bestod av 54 økter med hendene i en beholder med varmt vann ute om vinteren, mens resten av kroppen ble eksponert for kulde. Evaluering av 20 pasienter viste redusert kuldehypersensitivitet og mindre problemer med å utføre vanlige kulderelaterte aktiviteter både fire uker og et år etter behandling. En kuldestresstest viste tendens til bedre gjenoppvarmingskapasitet i de fingrene som viste dårlig gjenoppvarmingsevne før behandlingsstart.

Pasienter med store håndskader har ofte manuelt kuldeutsatt arbeid og er engasjert i utendørs fritidsaktiviteter. Fordi kuldeutløste symptomer er smertefulle og reduserer håndfunksjon, er det viktig å vite noe om sannsynligheten for bedring og virksomme tiltak for å redusere symptomer. Resultatene fra doktorgradsprosjektet gir et forskningsbasert grunnlag for å gi informasjon til og veilede pasienter som utvikler kuldehypersensitivitet etter håndskader. Behandlingen var enkelt å administrere og uten bivirkninger, men krever svært motiverte pasienter.  Nye studier bør utføres for å dokumentere behandlingseffekt.

For mer informasjon

Kontakt Gruppe for forskerutdanning