Fikk pris for metode-oppklarende artikkel

Observasjonsstudier har vist at kreftpasienter som bruker statiner har lavere kreftspesifikk- og generell dødelighet. Emilsson har undersøkt metodene som er brukt, og funnet at dette antakelig ikke stemmer.

Lege og forsker i Klinisk effektforskning ved UiO, Louise Emilsson, mottok nylig prisen for beste artikkel innen allmennmedisin i Jama Oncology. Seremonien ble holdt i Seoul, Sør-Korea.

Forsker i Klinisk effektforskning ved UiO, Louise Emilsson, fikk nylig pris for beste artikkel innen allmennmedisin for artikkelen «Examining Bias in Studies of Statin Treatment and Survival in Patients With Cancer», publisert i Jama Oncology. Emilsson har sett nærmere på hvilke metoder som er brukt i forskningen på bruk av statiner i forbindelse med kreft i prostata, bryst, tykktarm og blære. Observasjonsstudier har tidligere vist lavere dødelighet, både av kreften og generelt, blant pasienter som tar statiner. Emilsson fant at dette ikke var tilfelle når man kontrollerte for selection bias og immortal-time bias i analysene. Resultatene fra Emilssons studie viser at det ikke er forskjell i dødelighet mellom kreftpasienter som tar statiner, og de som ikke gjør det.

Prisen ble tildelt ved den 22. Wonca (World Organization of Family Doctors) World Conference 2018 i Seoul, Sør-Korea.

Emneord: kreft, statiner, bias Av Anita Aalby
Publisert 23. okt. 2018 13:47 - Sist endret 25. okt. 2018 11:14