Disputas: Ingerid Weum Abrahamsen

Cand.med. Ingerid Weum Abrahamsen ved Institutt for klinisk medisin, Klinikk for diagnostikk og intervensjon vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Targeting cancer by donor immunity

1. opponent: Førsteamanuensis Mirjam Heemskerk, Leiden University Medical Center, Nederland
2. opponent: Overlege Alexander Fosså, Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Bent Rolstad, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Erik Thorsby, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Johanna Olweus, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Allogen stamcelletransplantasjon er potensielt livreddende behandling for leukemi og lymfom, men behandlingen kan i seg selv føre til alvorlig sykdom eller død. Ved transplantasjonen mottar pasienten blodstamceller fra en frisk giver. Sammen med stamcellene gis ulike blodceller. Noen av disse, T-cellene, er viktige for å redusere pasientens risiko for tilbakefall av sykdommen og infeksjoner. Samtidig kan de forårsake transplantat-mot-vert sykdom.
Lege Ingerid Weum Abrahamsen og medarbeidere har i denne avhandlingen vist at pasientens immunforsvar kommer seg raskere hvis stamcellene er høstet fra blodet enn hvis de er høstet fra benmargen til giveren. Immunforsvaret kommer seg også raskere hvis pasienten ikke utvikler transplantat-mot-vert sykdom.
I hoveddelen av avhandlingen har Ingerid Weum Abrahamsen og medarbeidere dyrket T-celler i laboratoriet som kan drepe kreftceller uten å forårsake transplantat-mot-vert sykdom.
Utgangspunktet for metoden er at T-celler fra personer som mangler vevstypemolekylet HLA-A2 (HLA-A2 negative) vil reagere kraftig på HLA-A2. Det skyldes at dette molekylet er fremmed. I eksperimentene dyrkes T-celler fra HLA-A2-negative, friske givere sammen med HLA-A2 som viser frem en bit av proteinet CD20. CD20 er et protein som er uttrykt i normale B-celler og i en rekke B-celle leukemier/lymfomer. På denne måten genereres T-celler som er rettet mot CD20/HLA-A2.
For å kunne bruke disse cellene til behandling av pasienter, er det viktig at T-cellene er målstyrt mot kreftcellene (ikke gir transplantat-mot-vert sykdom) og er effektive til å drepe dem. Det ble derfor utført ulike laboratorieforsøk som viste at T-cellene har en spesifikk effekt og at de dreper celler fra pasienter med B-celle sykdommene kronisk lymfatisk leukemi, follikulært lymfom og akutt lymfatisk leukemi.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 30. mars 2011 10:46 - Sist endret 30. mars 2011 10:53