English version of this page

Øre-nese-hals-, øye- og nevrologi-rommet ("Nevro-rommet", B2.1011)

Dette rommet er først og fremst nyttig for 7. semester studenter. Her kan man inspisere øyne, ører og neser, samt spinalpunktere.

Tympanometri

• Undervisning:
    Dette skal i utgangspunktet undervises i 7. semester, men dette er ikke alltid tilfelle. Det anbefales å øve seg på dette på Ferdighetssenteret før du skal ut i allmennpraksis.
  • Egentrening:
    Vi har tympanometer av typen Micro Tymp 2 til disposisjon for studenter.
  • Bruksanvisning:

Spinalpunksjon

• Egentrening:
    Vi har en dukke der man kan simulere spinalpunksjon. Denne gir en virkelighetstro motstand, og man setter opp en vannpose slik at trykket i ryggmargen blir som det er hos en ordentlig pasient. E-læringsprogram her.

Oftalmoskopi

• Egentrening:
    Vi har 2 dukker der man kan bytte lysbilder med en rekke ulike retinaer. Egner seg veldig godt for studenter til å teste hverandre.

Otoskopi

• Egentrening:
    Igjen har vi flere dukker man bruke til å studere utskiftbare trommehinner (med ulik patologi). Egner seg godt til selvtesting.

Hode- og halsanatomi

• Egentrening:
    2 anatomimodeller i ca. dobbel størrelse med god merking av strukturer gjør det lett å manøvrere seg i den kompliserte anatomien i hode- og halsregionen.
Publisert 2. nov. 2007 23:07 - Sist endret 1. feb. 2018 08:46