English version of this page

Epigenetikk på fem minutter

Født sånn eller blitt sånn? Epigenetikk handler om hvordan både arv og miljø former oss og gjør oss til den vi er. Stipendiat Ellen Wikenius ville gjøre faget sitt tilgjengelig for enda flere. Nå er animasjonsfilmen «Epigenetics: nurture vs nature» klar.

Skjermdump fra filmen.

Filmen «Epigenetics: nurture vs nature»  viser hvordan både miljø og arv spiller inn på hvordan vi blir. Foto: Skjermdump.

Ellen Wikenius,stipendiat og lege under spesialisering i barnepsykiatri, elsker å undervise, men må ofte bruke mye tid på å forklare hva epigenetikk er før hun kan snakke videre om forskningen.

Stipendiat Ellen Wikenius avbildet på sitt kontor.

Etter å ha hatt positiv erfaring med bruk av video i undervisning, tok hun initiativet til å lage en såkalt doodle, animasjonsfilmen «Epigenetics: nurture vs nature».

Filmen, som ble vist for første gang i begynnelsen av mars, gir en enkel innføring i faget med et glimt i øyet. Den kan du se nederst i saken!

Kort fortalt handler den om tre ting, sier Wikenius:

– Det viser at omsorg er viktig, at det vi gjør spiller inn på biologien og at gener kan skrus av og på.

Fanger interessen

Stipendiaten har alltid vært interessert i de minste barna, og har spesialisert seg innen spe- og småbarns psykisk helse.

Nå forsker hun på om stress påvirker barn i Liten i Norge Studien (LIN).

– Jeg bruker 40 prosent av tiden min på å undervise. Men for å kunne forelese og fortelle om feltet mitt må jeg ofte forklare hva epigenetikk faktisk er. Det er det mange som ikke vet og ofte er det vanskelig å forklare, sier Wikenius.

­­– Jeg har merket at folk blir mye mer interessert med en gang det illustreres med video. Etter å ha sett doodles bli brukt i undervisningssfilmer ved et par anledninger ble det klart for meg at det var en flott måte å forklare epigenetikk på også, fortsetter hun.

Forenklet

I videoen følger vi et enegget tvillingpar som vokser opp i ulike miljøer, noe som påvirker hvordan livet deres blir.

– Vi har jobbet mye med det for å forenkle mest mulig. Jeg må innrømme at det er vanskelig å forenkle et fagfelt så mye og sette ting litt på spissen slik som vi har gjort. Filmen dekker bare en bitteliten del av hva epigenetikk er. For det skjer i alle celler hele tiden!

– Men forenklingen var viktig for at den skal nå flest mulig, mener hun.

Målgruppen for videoen er førsteårsstudenter på medisin, leger som ikke har hatt så mye om epigenetikk på studiene og andre med en interesse for feltet.

Og det har den gjort. En uke etter publisering har doodelen allerede nådd nesten 100 000 på Facebook – langt over både det Wikenius og fakultetet hadde forventet.

Nå håper hun enda flere fatter interesse for epigenetikk.

– Epigenetikken er ikke med på å undergrave funn som viser at det er arv eller miljø som former oss, snarere støtter det opp om tidligere forskning på begge felt, sier hun.

Lærerik og morsom

Dekan Frode Vartdal ved det Medisinske Fakultet synes resultatet er over all forventning.

– Filmen er meget god, lærerik og morsom! Formidling av kunnskap er en samfunnsoppgave for universiteter, og med denne videoen mener vi at vi har bidratt til det.  Det er også viktig at det når så mange som mulig og det gjør denne. Det er også grunnen til at vi valgte å lage den på engelsk, sier han.

Filmen er basert på ide fra, og prosjektledet av Wikenius, med hjelp fra blant annet produksjonsselskapet "Trist og traurig", Birger Sætre og Kelly Neal. Dag Undlien har vært akademisk rådgiver.

Av Monica Bring Estensen
Publisert 10. mars 2016 16:38 - Sist endret 12. jan. 2021 15:25