Psykt eller normalt?

Myter og fakta om unge og psykiske lidelser. Er generasjon prestasjon på vei mot utenforskap? Sykeliggjør vi naturlige deler av ungdomstiden?

To silhuetter av ansikter

Øker psykiske lidelser i befokningen? Hva er sykelige og normale fenomener ved det å vokse opp? Har endringer i samfunnet gjort terskelen høyere for hva som er normalt?

Dette er noen av spørsmålene vi diskuterer sammen med et solid panel. Her får du personlige historier, faglig innsikt og det nyeste fra forskningen.

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

1. Den verdiløse pasienten.

• Foredragsholder: Ingeborg Senneset, forfatter, journalist og utdannet sykepleier

2. Er det en økning i psykiske lidelser blant unge i Norge?

• Ut fra oppslag i medier får vi inntrykk av at flere barn og ungdom har psykiske lidelser nå enn før. Men hva viser forskningen? Kanskje det er færre nå enn før? Og hvis det er forskjeller: Hvilke er det, og hvordan skal vi forstå disse endringene?
    • Foredragsholder: Førsteamanuensis Pål Zeiner, Institutt for klinisk medisin

3. Psyklig forenkling

Mangler vi forståelse for kompleksiteten i utvikling av psykisk lidelse hos barn og ungdom?
    Foredragsholder: Trude Fixdal, overlege ved Nic Waals institutt, Lovisenberg sykehus. Fixdal er spesialist i psykiatri og barne- og ungdomspsykiatri.

4. Generasjon prestasjon: Hva er det som feiler oss?

• Samtiden er full av bekymringer for unges livskvalitet og psykiske helse, og det går nesten ikke en dag uten et medieoppslag om stresset og presset dagens ungdom utsettes for. ​Er det nå så sunt?
    • Foredragsholder: Professor Ole Jacob Madsen, Psykologisk institutt

5. En ny sårbarhet

• Samtidsdiagnostiske betraktninger
    • Foredragsholder: Professor Finn Skårderud, Institute for Eating Disorders

Møteleder: Professor Jan Ivar Røssberg.

Publisert 14. juni 2024 07:55 - Sist endret 14. juni 2024 07:55