Cellenes hemmeligheter

Hvordan kan din bestemors helse ha betydning for deg? Og hvordan kan døgnrytmen påvirke kroppen din? Meld deg på gratis seminar på Litteraturhuset 19. september kl 17:00.

I dette seminaret setter vi søkelyset på epigenetikk. Vi vil fortelle deg hva det er, hva det kan fortelle oss om hvem vi er og ikke minst: hva vi kan bruke denne kunnskapen til.

Vi har satt sammen et solid panel av gode forskere på området. Seminaret er åpent og gratis for alle.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2019.

Hva er egentlig epigenetikk?

Ragnhild Eskeland, forsker ved Institutt for medisinske basalfag, UiO

Epigenetikk og døgnrytmen

Philippe Collas, professor ved Institutt for medisinske basalfag, UiO

Hvordan påvirker epigenetikk fosterlivet?

• Hvorfor er epigenetikk viktig i fosterlivet?
  • Kan endringer i epigenetiske mønstre i fosterlivet påvirke helsen mange år senere?

Siri Eldevik Håberg, nestleder ved Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet

Kan epigenetisk informasjon gå i arv over flere generasjoner?

• Hva skal til for at epigenetisk informasjon kan gå i arv?
  • Hva skiller epigenetisk arv innen ett individ fra epigenetisk arv gjennom generasjoner?
  • Hvorfor er spørsmålet om transgenerasjonell epigenetisk arv blitt så interessant og samtidig så kontroversielt?

Rein Aasland, instituttleder ved Institutt for biovitenskap, UiO

Møteleder: Elisabeth Gråbøl Undersrud, seniorrådgiver ved Bioteknologirådet