English version of this page

Helse for Ukraina

Vi deler kunnskap og erfaringer om helsehjelp til krigsofrene. Hva kan vi, hva blir gjort og hvordan kan du bidra? Se programmet og meld deg på.

Ukraina-demonstrasjonen passerer Universitetsbygningene i sentrum

Ukraina-demonstrasjonen passerer Universitetsbygningene i sentrum. Aulaens sees i bakgrunnen. Foto: Yngve Vogt/UiO

Gå til strømming av arrangementet

Program:

Kl. 1000: Velkommen

• Musikk fra Ukraina, ved koret Zhoravlyna
  • Velkommen, ved dekan Hanne F. Harbo
  • Videointervjuer med to ukrainske flyktninger - en skoleelev og en mor.

Kl. 1025: Flukt

• Introduksjon. Ved Grete Dyb, psykiater, traumeforsker og visedekan ved Medisinsk fakultet.
  • Barn i krig. Hvordan krig og flukt påvirker barns psykiske helse og eksempler på tiltak som virker. Ved Suraj Thapa, Akiah Ottesen, Synne Stensland og Iryna Frankova
  • Psykisk helseforskning i Ukraina i krigstid. Ved Ingrid Agartz, Ann Færden og Irina Pinchuk.
  • Kan vi hjelpe til for å opprettholde helsetilbudet i Ukraina? Ved Else Charlotte Sandset

Kl. 1150: Ta kunnskap i bruk for Ukraina

Hva gjør Universitetet i Oslo for Ukraina og hva kan vi bidra med? Ved Svein Stølen, rektor på Universitetet i Oslo

Kl. 1200: Lunsj med musikalsk innslag

Kl. 1300: Kringsatt av fiender

• Videointervjuer med en ukrainsk soldat som behandles i Norge og en medisinstudent fra Kramatorsk.
  • Allmennlege i en krigssone. Ved Pierre-Eric Vachaud, Leger Uten Grenser.

Kl. 1330: Kamp

Skader, behandling og oppfølging.

• Behandling av krigsskader og multiresistente bakterier i Norge. Ved Lars Nordsletten, Erik Formanek, Kristian Tonby og Else Quist Paulsen
  • Opptrening og rehabilitering på kryss av språk og kultur. Ved Frank Becker, UiO/Sunnaas Sykehus

Kl. 1420: Musikalsk innslag

Trekkspillmusikk ved Mykola Sheremeta

Kl. 1430: Panelsamtale

Hva bidrar vi med og hvordan kan vi gjøre mer av det som fungerer godt?

I panelet:

• Terese Signahl, student ved Medisinsk fakultet, UiO
  • Pierre-Eric Vachaud, allmennlege hos Leger Uten Grenser
  • Lars Nordsletten, professor og gruppeleder UiO/OUS
  • Ann Færden, psykiater OUS
  • Frank Becker, førsteamanuensis og overlege, UiO/Sunnaas Sykehus
  • Akiah Ottesen, seniorforsker NKVTS
  • Else Charlotte Sandset, forsker ved Medisinsk fakultet, UiO

Ordstyrer er Kåre Moen, førsteamanuensis ved Medisinsk fakultet, UiO.

Kl. 1530: Appeller

• dr. Liliia Honcharevych, representant for Ukrainas utenriksdepartementet
  • Truls Vasvik, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet (Ap)
  • Alfred Bjørlo, stortingsrepresentant og helsepolitisk talsperson i Venstre

Kl. 1555: Takk og avslutning

Mer om dagens temaer og foredragsholderne

Barn i krig

Med professor Suraj Thapa (UiO), seniorforsker Akiah Ottesen og seniorforsker Synne Stensland fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og forsker Iryna Frankova fra Vrije universitetet Amsterdam & Bogomolets National Medical University, Kyiv, Ukraine.

Psykisk helse i Ukraina

Professor Ingrid Agartz, psykiater Ann Færden og Irina Pinchuk, nestleder i Ukraine Psychiatric Association: Mental helseforskning i krigstider.

Opprettholde helsetilbudet i Ukraina

Forsker Else Charlotte Sandset forteller om hvordan hun er med på å opprettholde omsorg for slagpasienter under krigen i Ukraina.

Leger Uten Grenser

Pierre-Eric Vachaud er allmennlege, utdannet i Frankrike som har bodd i Norge i 23 år. Han har hatt flere oppdrag med Leger Uten Grenser, alle tilknyttet flyktninger i og utenfor eget land.
I 2022 var han med å opprette medisinske sentre med allmennlege- og psykologtilbud i Kharkiv, Ukraina. Han har også vært med i oppbyggingen av et tilbud om helsehjelp til ukrainske flyktninger på Oslo kommunes flyktningmottak på Helsfyr.

Kirurgi og medisin

Professor Lars Nordsletten og kollegaer forteller om tilbudet som er opprettet ved Oslo Universitetssykehus med behandling av kirurgiske skader og utfordringen med soldatenes multiresistente bakterieinfeksjoner. Med seg har han Erik Formanek fra ortopedisk behandling, Kristian Tonby fra infeksjonsmedisink behandling og Else Quist Paulsen fra mikrobiologisk utredning.

Rehabilitering

Førsteamanuensis og overlege Frank Becker, UiO/Sunnaas Sykehus, forteller om hvordan Medevac-programmet har fått i gang spesialisert rehabilitering for ukrainske statsborgere.

Hvem passer seminaret for?

Vi håper og tror at denne dagen vil gi kunnskap og inspirasjon for deg som ønsker å hjelpe ukrainske krigsofre i Norge og Ukraina og som er tilknyttet

• primærhelsetjenesten, som fastleger og annet helse- og omsorgspersonell
  • spesialisthelsetjenesten, som sykehusleger og andre grupper
  • psykologi og psykiatri
  • ansatte og studenter ved UiO og andre utdanningsinstitusjoner
  • kommunale tjenester innen helse, oppvekst og omsorg
  • etablerte hjelpeorganisasjoner
  • hjelpegrupper fra frivillighet og sivilsamfunn

Påmelding

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding innen 14. september.

Velkommen!

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Helse for Ukraina på nett.

Om Ukraina-midler

Universitetet i Oslo har jobbet med ulike tiltak for å bistå de som rammes av krigen i Ukraina, og Medisinsk fakultet lyste ut midler for å støtte forskning og andre tiltak for å styrke samarbeid og fagutvikling. 14. september forteller de som tildeles Ukraina-midler om sine prosjekt i Aulaen.

Publisert 22. mars 2023 11:08 - Sist endret 14. sep. 2023 10:39