Kvinners helse

Har kvinners helse lav status i medisinsk utdanning og forskning? Hvis svaret er ja, hva gjør vi med det?

Statuer av jenter

God kvinnehelse er god folkehelse. Foto: Elin Lunde, UiO

Alle i Norge, uavhengig av kjønn, skal ha likeverdige muligheter til god helse. Likevel konkluderte Kvinnehelseutvalget (NOU 2023:5) med at kvinners helse har hatt for lav status. I Nasjonal helse- og samhandlingsplan fra 1. mars 2024 slås det fast at det er behov for systematisk innlemming av kjønns- og kvinneperspektivet i utviklingen av vår felles helsetjeneste. Regjeringen foreslår en egen kvinnehelsestrategi.

Vi spør: Hvordan er kvinneperspektivet representert i medisinsk utdanning og forskning? Er kvinners helse lavt prioritert i ressursfordelingen? Hva bør en kvinnehelsestrategi inneholde?

Kl. 08:00 Registrering og frokost

Kl. 08:15 Velkommen og introduksjon, ved dekan Hanne F. Harbo og visedekan Eli Feiring

Kl. 08.20 Innledninger:

• Kjønnssensitivitet og blindsoner i utdanningene ved Det medisinske fakultet
    • Professor Kari Nyheim Solbrække, Institutt for helse og samfunn
  • Kjønnssensitivitet og blindsoner i medisinsk forskning
    • Stipendiat Marianne Natvik, Institutt for helse og samfunn
    • Forsker Siri Thoresen, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress
    • Førsteamanuensis Andrea Solnes Miltenburg, Institutt for helse og samfunn
  • Kjønn og prioritering av ressurser: Er kvinners helse nedprioritert?
    • Professor Jonas Kinge, Institutt for helse og samfunn

Kl. 0920: Panelsamtale, spørsmål og svar

Samtalen ledes av Martin Gray, ansvarlig redaktør i Dagens Medisin.

Kl. 0950: Veien videre, ved visedekan Eli Feiring

Påmelding

Gå til påmelding

Velkommen til frokostmøte om kvinners helse på Litteraturhuset i Oslo!

Publisert 11. mars 2024 15:19 - Sist endret 11. apr. 2024 11:01