Konferansen er fulltegnet, og påmeldingen er avsluttet.
Program
Mandag 21.november
10:30-11:00 Registrering og kaffe/te
11:00-11:15 Velkomst og kort om programmet. Elin O. Rosvold, Styreleder i Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) og studiedekan, Det medisinske fakultet, UiO
11:15-12:00 Kompetansevurderinger i medisin og helsevitenskap – tendenser og trender v/Anne-Mette Mørcke, Director, Centre for Educational Development, Aarhus University, Denmark
12:00-13:00 Lunsj
13:00-14:00 Forskning på- og utvikling av karaktersettingspraksiser på eksamineringer i medisinstudiet v/Stefan Schauber, førsteamanuensis, Helsevitenskapelig utdanningssenter, UiO. Kommentator: Anne-Mette Mørcke
14:00-14:15 Pause
14:15-15:30 Pågående forskning – parallelle sesjoner
Sesjon A
- Peter Fedorcsak, professor II, UiO: Erfaringer og resultater med teambasert undervisning
- Gunnar Bondevik, professor, UiB, m/flere: To be or not to be a supervisior
- Eivind Valestrand, stipendiat, UiB m/flere: Det liminale landskapet for legementorer – sammenheng og motsetninger avduket gjennom dialogisk narrative analyse
- Eivind Valestrand, stipendiat, UiB m/flere: Fra personlig erfaring til faglig styrke: en dialogisk narrativ analyse av medisinstudenters refleksjonsnotater
- Benedicte Skjold-Ødegaard, stipendiat, UiS: LapApp – et strukturert opplæringsprogram i laparoskopisk appendektomi
Sesjon B
- Beth Whelan, forsker, UiB m/flere: Hello! How physicians’ greeting behaviours impact medical students’ learning during clinical placements
- Edvin Schei, professor, UiB: Belonging, purpose, and agency. Preliminary results of an intervention to improve medical students’ and supervisors’ educational partnership in a medium-sized Norwegian hospital - the PROFMED project
- Kristin Haugen, stipendiat, NTNU: Hvordan beskriver høgskoler og universiteter helsefaglige studieprogramlederes arbeidsoppgaver og ansvar?
- Anders Bærheim, professor emeritus, UiB: Arbeidsplasslæring og overførbarhetsutfordringer
- Kristin Haugen stipendiat NTNU, Catrine Buck Jensen, Stipendiat UiT, Guro Karlsholm, stipendiat NTNU: Rekruttering av helsefagstudenter til forskningsprosjekter innen medisinsk- og helsefaglig pedagogikk
15:30-16:00 Pause med kaffe, te og boller
16:00-17:00 Studenter som medforskere i prosjektet Healthy choices: - preliminære funn og utvikling av studentundersøkelse om studenters psykiske helse Kristin Benjaminsen Borch, førsteamanuensis, UiT Norges Arktiske Universitet. Kommentatorer: Oline Sæther, Studie- og læringsmiljøansvarlig, Studentparlamentet ved UIO
Tirsdag 22.november
09:00-10:00 Medisinsk pedagogiske forskningspublikasjoner i Norge de siste 30 årene – en bibliometrisk studie. Monika Kvernenes, Enhet for læring, UiB og Cecilie Birkeli, LEFO
Paneldebatt med professor Terese Stenfors, Karolinska Institutet, førsteamanuensis Monika Kvernenes, UiB og professor Jarle Breivik, UiO:
- Hvor ligger dagens forskningsfront?
- Hva er gode veier videre for norsk medisinsk- og helsevitenskapelig forskning?
10:00-10:15 Pause
10:15-11:15 Fang reviewernes oppmerksomhet med «problem – gap – hook» -formelen. Workshop med Terese Stenfors, professor, Karolinska Institutet og Monika Kvernenes, førsteamanuensis, UiB
I workshop-en vil deltagerne arbeide i små grupper på 2-3 personer. For best mulig utbytte bør deltagerne ta med et utkast til en artikkel det jobbes med som materiale i workshopen.
11:15-11:30 Pause
11:30-12:15 Clinical reasoning with virtual patients Inga Hege, PD Dr.med. Medical education sciences University of Augsburg. Comments by Hilde Grimstad and Elin O. Rosvold
12:15-12:30 Oppsummering og veien videre Kristin Heggen, UiO
12:30-13:00 Lunsj
Takk for nå!
Spørsmål om konferansen?
Kontakt utdanningsforskning@medisin.uio.no
Arrangører
- Elin O. Rosvold og Kristin Heggen, Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS), UiO
- Hilde Grimstad, PLUS, NTNU
- Monika Kvernenes, Enhet for læring, UiB
- Anita Iversen/Iris Helene Borch, HelPed, UiT
- Med støtte fra Legeforeningen