The new kid on the block – CT-RSA!

Hvorfor har pasienten vondt? Har pasienten et instabilt ledd eller er implantatet løst etter operasjonen? Hvilken tilleggsinformasjon gir Computer Tomografi basert Radiostereometrisk analyse (CT-RSA) for behandling av muskelskjelett sykdommer?

Bakgrunn

Ortopediske operasjoner har som mål å gi pasienten smertefri funksjon og bevegelse etter en skade. Ofte er det enten en anatomisk rekonstruksjon eller implantasjon av et kunstig ledd. Forskjellige metoder finnes for å evaluere disse ledd og implantater før og etter kirurgi. Det foregår et metodeskifte i diagnostikken fra røntgen til CT. Radiostereometri (RSA) har vært gullstandard for å analysere og dokumentere implantater og operasjonsmetoder in vivo. CT-RSA har revolusjonert feltet og har mange fordeler og muligheter sammenlignet med den røntgenbaserte metoden. CT tillater 3dimensionell vurdering av anatomiske strukturer og 4D CT åpner for dynamiske analyser av ledd med og uten implantat.

Problemstillinger

En ny metode (CT-RSA) erstatter en over 40 år gammel gull standard (RSA). Her er muligheten å være med på denne spennende utviklingen innen ortopedien. Prosjektene er klinisk relevant og har som målsetting å forbedre diagnostikk og resultat av ortopediske operasjoner gjennom å analysere bevegelse av ledd med og uten implantater. I tillegg planlegger vi å kombinere forskjellige nye undersøkelse metoder som kan gi en merverdi og mer objektiv vurdering av smertefulle ledd før og etter kirurgi.

Man kan velge en av følgende studier:

• Studie 1 Kne
    • Har muskelmasse noe å si om resultat ved kneprotesekirurgi? Smerter etter kneprotese
  • Studie 2 Skulder
    • Hvordan kan stabiliteten av skulderproteser testes med CT-RSA? Er protesen løs eller ikke?
  • Studie 3 Hånd
    • Dynamiske undersøkelse av instabilitet i hånd: Objektivering av legens synsing om leddinstabilitet

Mål og metode

Vi bruker CT-RSA i alle delstudier. CT-RSA kan deles i undersøkelse over lang tid og som engangsundersøkelse for diagnostikk (provokasjon). Med CT kan man i tillegg vurdere forskjellige vev for kvalitet og omfang (muskel og ben). Kombinasjonen av dette er helt nytt og vil åpne for mange nye muligheter. I visse analysedeler brukes det også Artificial Intelligence (Studie 1).

Alle studiene kan lett utvides til en hel doktorgrad. Studie 1 er REC godkjent, Studie 2 jobbes med endringsmeldingen for REC og studie 3 er ikke godkjent enda, men prosessen påbegynt. Studie 1 er i samarbeid med Ortoforsk KS, Kristiansand, Studie 2 med Danderyd sykehus, Stockholm, Karolinska Institut, Sverige og Studie 3 med radiologi fra universtetssykehus i Brüssel, Belgia.

Studentens arbeidsoppgaver

• Sette seg inn i kliniske spørsmål av muskel-skjelett apparatet
  • Følge pasienter under en klinisk studie
  • Lære seg målemetode med CT
  • Undersøke pasientene før og etter kirurgi i henhold til kliniske scores
  • Analysere røntgenbildene med CT-RSA software (Bevegelsesanalyse)
  • Lære database og lære seg statistiske metoder
  • Skrive manuskript
  • Studenten må kunne arbeide i team

Om forskningsmiljøet

Center for Implant and Radiosterometric Research Oslo (CIRRO) har stor kompetanse og erfaring med Radiostereometri. CIRRO har tett samarbeid med radiologen og fysiker på Oslo Universitetssykehus. Det er mange ph.d.-kandidater som er knyttet til CIRRO. Siden 2006 har vi veiledet flere studenter til sine studentoppgaver og vi har hatt flere internasjonale research fellows. CIRRO har forskningskoordinatorer og radiografer som faste medarbeidere. For mer informasjon se vår hjemmeside eller følg vår Instagram konto: CIRRO_Norway. Vi har regelmessige oppfølgingsmøter i grupper og individuelt. Vi tilbyr medisinsk metodeutvikling og klinisk forskning med avanserte målemetoder i et motiverende forskningsmiljø! Det settes stor vekt på selvstendig arbeid og motivasjon. CIRRO har nasjonal og internasjonale samarbeidspartnere.

Emneord: Klinisk prosjekt, Bildediagnostikk og intervensjon, Forskningsmetoder og ‑etikk, Muskel og skjelett
Publisert 22. sep. 2023 16:16 - Sist endret 22. sep. 2023 16:16