PREventing Severe Hypertensive Adverse events in pregnancy

Svangerskapshypertensjon, og spesielt preeklampsi, bidrar til høy mødre og spedbarns mortalitet, spesielt i lavinntektsland som Tanzania. Er det mulig å øke deteksjonsrate ved å teste biomarkører (PlGF/Sflt) tidlig i svangerskapet? Hvordan kan vi forbedre implementering av både forebyggende tiltak og behandling/oppfølging av kvinner med preeklampsi i Tanzania?

Bakgrunn

Svangerskapshypertensjon, hvorav den mest alvorlige er preeklampsi (PE), påvirker opptil 10 % av alle svangerskap og er for tiden den ledende årsaken til mødredødsfall i mange land i Afrika sør for Sahara. PE alene påvirker 3-5 % av svangerskap globalt, og forårsaker at 76 000 kvinner og 500 000 spedbarn dørl årlig (Say 2014). I Mwanza-regionen, Tanzania, bidrar PE til 40 % av mødredødlighet og en perinatal dødelighet på 20% (Kiritta nd). Tidlig identifisering av kvinner som har økt risiko og bruk av forebyggende tiltak og behandling av PE kan redusere både mødre- og neonatal mortalitet og morbiditet, som er en kjerneprioritet i ett av Bærekraftsmålene (SDG 3). Globale retningslinjer og veiledere for risikoscreening, forebygging og håndtering av PE eksisterer (WHO 2011). Men, flere helsesystembarrierer hindrer effektiv implementeringen. Disse inkluderer ressursmangel, substandard kvalitet på svangerskapsomsorgen, mangel på risikoscreeningsverktøy, forsinkelser og suboptimal oppfølging i spesialisthelsetjenesten.

Problemstilling

PRESHA-prosjektet har som mål å forhindre mødre- og spedbarnsmortalitet og morbiditet grunnet PE i lavinntektsland gjennom forbedring av prediksjon, forebygging og klinisk behandling. De tre hovedmålene med prosjektet er: 1) Forbedre risikoscreening for å utvikle PE og risiko for å få alvorlige utfall, 2) Optimalisere forebygging og kvalitet i behandling for kvinner med PE, 3) Implementere effektive intervensjoner for å forhindre alvorlige uønskede utfall av PE.

Vi har 2 delprosjekter som vil være tilknyttet PRESHA prosjekt.

Forekomst og utfall av PE, samt kunnskap blant helsearbeidere

Forekomst av PE er antatt til å ligge mellom 3-8%, med høy morbiditet og mortalitet dersom alvorlig PE. I noen områder er det lave tall, som er forventet å være en underestimering. Dokumentasjon er av sprikende kvalitet. Hva er forekomst av alvorlig PE i Mwanza? Vi ønsker å få bedre innsikt i hvor mange kvinner som blir diagnostisert med alvorlig PE, deres sykdomsforløp, eventuelle behandling og utfall. I tillegg ønsker vi å få vite hva nåværende kunnskap er blant helsepersonell som er involvert i svangerskapsoppfølging angående forebygging og behandling av preeklampsi. Det er store utfordringer med dokumentasjon, dermed er det mulig man må kombinere en retrospektiv og prospektiv tilnærming.

Co-creation/medvirkning

Global kunnskap og evidens som ligger til grunn for retningslinjer og veiledere er ofte generert fra høyinntekts land, og fra kontrollerte kliniske (randomiserte) studier. Utilstrekkelig anerkjennelse og vurdering av konteksten der intervensjoner skal fungere (i lavinntektsland), kan forklare hvorfor lovende funn fra godt utførte kliniske studier ikke alltid oversettes til god etterlevelse eller forbedrede helseresultater når disse intervensjonene er implementert i et svakt helsevesen. «Co-creation» kan være en tilnærming for å vurdere, utvikle og implementere helseintervensjoner. Et Co-creation team skal aktivt delta i alle faser av forskningenen i PRESHA studien inkludert datainnsamling, analyse og intervensjon design og evaluering. Pasientmedvirkning er en essensiell del av co-creation-prosessen. Hvordan man kan få til effektiv og likeverdig co-creation og medvirkning av både pasienter og ulike yrkesgrupper er kompleks og fortsatt lite forsket på, spesielt i tilknytning til lavinntektsland.

Mål og metode

Studenten skal jobbe aktiv med prosjektpartnere med tanke på metode og prosjektets tematikk. Man må forvente å ta i bruk en kombinasjon av kvalitative- og kvantitative metoder, samt litteraturstudie.

Studentens arbeidsoppgaver

• Samle inn og analysere data fra sykehusregistre og/eller kvinners helsekort over en definert periode (delprosjekt 1)
  • Utarbeide og validere et spørreskjema for å kartlegge kunnskap om PE diagnose, forebygging og behandling blant helsearbeider i Tanzania (delprosjekt 1)
  • Utføre en systematisk gjennomgang av litteratur om co-creation spesielt i lavinntektsland og i relasjon til ulike mødrehelseintervensjoner (delprosjekt 2)
  • Dokumentere prosessen av etablering av et co-creation-team og kapasitetsbygging i Tanzania (delprosjekt 2)
  • Det forventes at et felt besøk til Tanzania vil være nødvendig for begge delprosjektene
  • Skrive og publisere 1-2 artikler i samarbeid med veiledere.

Om forskningsmiljøet

Dr. Andrea Solnes Miltenburg er førsteamanuensis i global helse ved HELSAM og Lege i spesialisering obstetrikk og gynekology ved AHUS. Hun er prosjekt leder. Førsteamanuensis Benedikte Lindskog (UiO/OsloMet), Førsteamanuensis Elia John Mmbaga (UiO) og Prof. Emiritus Johanne Sundby (UiO) deltar i prosjektet. Studenten vil bli del av et stort og aktivt multidisiplinært forskningsmiljø som jobber med forskjellige temaer innenfor global helse. I Tanzania er det et stort multidisiplinær forskningsmiljø samt studenter og leger i spesialisering som vi skal koble studenter til. Man må forvente å samarbeide med studenter og helsepersonell/forskere fra Tanzania.

Andrea Solnes Miltenburg

Emneord: Samfunnsmedisinsk prosjekt, Global helse, Mor og barn, Svangerskap og fødsel
Publisert 11. okt. 2022 14:19 - Sist endret 11. okt. 2022 14:19