Design av ekstracellulære vesikler fra NK-celler målrettet mot glioblastoma

Glioblastoma er den vanligste og mest aggressive kreftformen i CNS. Behandlingsformen har vært nesten uforandret de siste tiårene, og immunterapi har foreløpig ikke vært veldig lovende. Med dette prosjektet ønsker vi å utvikle en ny terapiform mot glioblastoma.

Immunterapi er i ferd med å revolusjonere kreftterapi. De vanligste immunterapiformene inkluderer bruk av sjekkpunkthemmere (f.eks. anti-PD-1/PD-L1), og modifiserte T-celler (CAR T-celler). Selv om behandlingen har stor suksess for enkelte kreftformer, er det fortsatt få kliniske studier innen glioblastoma som kan skilte med signifikant økt overlevelse i respons på ulike immunterapier.

Det har det siste tiåret oppstått en enorm interesse for ekstracellulære vesikler (EV) i ulike terapiformer. EV skilles ut av alle kroppens celler i ulike sammenhenger, og har en viktig rolle i kommunikasjon mellom celler. NK-celler og cytotoksiske T-celler skiller ut EV som har evne til å drepe kreftceller. Vi har nylig publisert to studier som viser at NK-cellederiverte EV kan indusere apoptose i kreftcellelinjer fra mange ulike kreftformer. EV er svært små, og vi tror de kan enkelt infiltrere en solid tumor for å indusere celledød. Fordel med EV-terapi, er at de ikke er utsatt for immunsuppressive miljøer i tumor og de har heller ingen store bivirkninger. De kan lett lages i store bioreaktorer på laboratorier fra NK-cellekulturer.

Problemstilling

Vi ønsker med dette prosjektet å utvikle en ny terapiform for glioblastoma, for å kunne bedre behandling av en kreftform som i dag er svært vanskelig å behandle.

Med dette prosjektet skal studenten utvikle NK-EV som er modifisert med miniatyr-antistoffer (nanobodies) mot EGFR som er uttrykt på glioblastomaceller, for å sikre optimal interaksjon mellom NK-EV og kreftcellene.

Arbeidet vil ha følgende delmål:

• Produsere løselige protein av den ekstracellulære delen av EGFR
  • Finne nanobodies mot EGFR ved å screene et bibliotek av nanobodies (yeast display)
  • Feste anti-EGFR nanobodies til overflaten av NK-EVs vha kjemisk linker
  • Teste drap av EGFR+ og EGFR- kreftcellelinjer

Studenten vil benytte en rekke metode etablert i laboratoriet vårt, blant annet:

• Produksjon av proteiner
  • Dyrking av cellelinjer
  • Flow cytometri
  • Isolering av ekstracellulære vesikler med ultrasentrifugering
  • Yeast display for å isolere nanobodies
  • Gelelektroforese og western blotting
  • Mikroskopering og live cell imaging asays
  • Transfeksjon av DNA inn i celler
  • Drapsassay mot krefceller

Studenten skal i løpet av det første fulltidsåret fokusere på å fremstille EGFR-protein, og identifisere nanobodies mot EGFR. I de to påfølgende årene skal studenten teste EGFR-NK-EV mot kreftceller i både standard 2D cellekulturer og i mer avanserte 3D-modeller.

Studenten vil delta i planlegging av forsøk, analyser av data og presentasjon av data, samt skrive sammen resultater for en artikkel. Studenten vil også delta på aktuelle vitenskapelige møter, og vil være en aktiv deltager i forskningsgruppen.

Vår gruppe er helt i forskningsfronten for å utnytte EV fra NK-celler til kreftterapi, og du får tilgang til moderne teknologi og får delta på et prosjekt med stor klinisk relevans. Forskningsgruppen vil i 2023 bestå av 2 PhD-studenter, 1 postdoktor, 1 ingeniør og 3 masterstudenter. Vi er også del av større og sosalt miljø ved Avdeling for farmakologi med mange PhD-studenter, masterstudenter, forskerlinjestudenter og fast ansatte. Gruppen vår har flere samarbeidspartnere både nasjonalt og internasjonalt, og det kan derfor være gode muligheter for et kortere utenlandsopphold.

Vennligst fyll ut