Hvorfor svikter et hjerte etter hjertesvikt?

Hjertesvikt er knyttet til redusert kontraksjon av individuelle muskelceller i hjertet. Dette prosjektet har som mål å bestemme de bakenforliggende årsakene ved å eksaminere samspillet mellom kontraktile enheter innad i cellene.

Bakgrunn

I hjertets friske muskelceller er sammentrekninger avhengig av funksjonelle enheter som kalles «dyader». Ved disse områdene er L-type kalsiumkanaler (LTCC), som er plassert der membranen foldes inn i strukturer kalt t-tubuli, plassert nært Ryanodinreseptorer (RyR) fra sarkoplasmatisk retikulum (SR, figur A). Under et hjerteslag vil kalsium (Ca2+) strømme inn i cellen gjennom LTCC, og dette vil igjen trigge ytterligere utslipp av Ca2+ fra RyR. Denne prosessen oppstår relativt uniformt langs hele cellen og gir en synkronisert økning av kalsiumnivået. Frigjort Ca2+ kan binde seg til de kontraktile proteinene i sarkomeren, som er cellens individuelle, kontraktile enheten.

Ved hjertesvikt forekommer omfattende endringer av dyadens struktur og funksjon, hvor t-tubuli enten mister sin opprinnelige organisering eller forsvinner helt (figur B). Dette fører til dannelse av «orphaned» RyR, som ikke har LTCC i nærheten av seg. Dette vil igjen føre til forsinkelse i frigjøringen Ca2+ i disse områdene slik at det overordnede mønsteret av Ca2+-utslipp ikke lenger er synkronisert. Fram til nå har konsekvensene av ujevnt Ca2+-utslipp vært uklare. Vi antar at den manglende synkroniseringen av frigjort Ca2+ forstyrrer samspillet mellom sarkomerer, som igjen vil føre til svakere sammentrekning av både den enkelte celle og hjertet som en helhet.

Problemstilling

Hvordan endres den synkroniserte sammentrekningen av sarkomerer under hjertesvikt?
Skyldes et endret samspill mellom sarkomerer de endringene som forekommmer i t-tubuli og Ca2+ homeostase, eller andre endringer i kontraktile proteiner?

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, skråningen, skrift, linje.