Selvmord og villet egenskade i Norge

Selvmordsatferd er komplisert og kan påvirkes av mange faktorer i livet. Storskala befolkningsstudier kan få kunnskap som grunnlag for utvikling av effektive strategier for forebygging.

Bakgrunn

Selvmord og villet egenskade er viktige folkehelseproblemer i Norge og mange andre land. Selvmordsatferd er komplisert og kan påvirkes av mange faktorer i livet. For bedre å forstå dette problemet og for å lage strategier for effektiv forebygging, er store undersøkelser avgjørende. Forskning basert på data fra befolkningsregistrene har uten tvil stor betydning i denne forbindelse av en rekke årsaker. For eksempel er det gjennom registre mulig å oppnå en stor studiebefolkning og dermed øke den statistiske styrke. Dette øker muligheten for nøyaktige beregninger og å studere eksponering for sjeldne hendelser.

Siden 2014 har vi brukt norske nasjonale registre som unik kilde til å systematisk studere selvmord og villet egenskade. I dette prosjektet vil vi fokusere på en rekke viktige problemstillinger, der vil bidra til forståelse av selvmord og villet egenskade i Norge, og informere innsats for selvmordsforebygging i befolkningen samt klinisk behandling etter villet egenskade.

Problemstilling

Prosjektet vil fokuseres på noen fundamentalt viktige problemstillinger om selvmord og villet egenskade i Norge, blant annet:

• Å vurdere datakvaliteten om villet egenskade i Norsk Pasientregister (NPR);
  • Å få innsikter i utviklingen av forekomsten av villet egenskade og selvmord;
  • Å få kunnskap om risikofaktorer for gjentakelse av villet egenskade og for påfølgende selvmord;
  • Å forstå betydningen av viktige sosio-demografiske faktorer og klinisk behandling for de nevnte forhold.

Mål og metode

Dette er en omfattende epidemiologisk undersøkelse, som bruker data fra norske befolkningsregistre. Prosjektet vil koble persondata fra Folkeregisteret, Dødsårsaksregisteret, Norsk Pasientregister (NPR) og forløpsdata om bosted, sivilstand, oppnådd utdanningsnivå, arbeidsmarkedstatus og inntekt fra FD-Trygd databasen for å kunne svare på prosjektets konkrete problemstillinger.

Data og metoder er spesielt tilpasset forskningsformålene og problemstillinger i denne undersøkelsen. Tidsserie, case-kontroll og kohortdesign vil bli brukt til å konstruere studiens datasett der det er adekvat.  Analyse av data vil innebære deskriptive framstillinger av data og signifikanstesting med relevante tester.

Studentens arbeidsoppgaver

• Gjennomgå relevant litteratur;
  • Utforme spesifikke problemstillinger som skal studeres;
  • Velge studiedesign og analysemetode og planlegge analysestrategi;
  • Utføre og tolke statistiske analyser på data med relevante tester.
  • Utarbeide manuskript til 1-2 artikler

Om forskningsmiljøet

Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF) er tilknyttet Institutt for klinisk medisin og har som mål å utvikle, vedlikeholde og spre kunnskap for å redusere antall selvmord og selvmordsforsøk i Norge, og bidra til bedre livskvalitet og omsorg for alle som blir berørt av selvmordsatferd. NSSF utfører både kliniske og epidemiologiske studier av suicidal og selvskadende atferd og samarbeider med flere helseforetak om utvikling og implementering av intervensjoner rettet mot høyrisikogrupper.

Vi har et hyggelig, engasjert og spennende fagmiljø. I dette miljøet finnes lang erfaring med registerforskning med tilgang på erfarne statistikere og forskere samt med psykiatere og psykologer. Gruppen av registerforskning ledes av professor, dr med Ping Qin som vil fungere som hovedveileder for forskerlinjestudenten. Studenten vil arbeide i tett daglig kontakt med veileder og andre erfarne forskere og delta i senterets faste ukentlige forskermøter.

Gjennom forskerlinjeprosjektet vil studenten få opplæring i å arbeide med et stort datasett og få innsikt i et bredt spekter av forskningsmetoder. Det blir mulighet for å arbeide selvstendig, men også med god veiledning underveis. Vi tror dette vil bli et spennende og lærerikt prosjekt, og ønsker aktuelle kandidater hjertelig velkommen til å ta kontakt!

Ping Qin

Emneord: Samfunnsmedisinsk prosjekt, Psykisk helse og avhengighet, Genetikk og epidemiologi, Biostatistikk
Publisert 12. okt. 2022 15:23 - Sist endret 12. okt. 2022 15:23