«A Tale of Two Cities?» – En studie av sosial ulikhet i kreftbehandling i Oslo

De viktigste årsakene til sosial ulikhet i helse ligger utenfor helsetjenesten. Men også helsetjenesten kan bidra til slik ulikhet. I denne studien vil vi undersøke om pasientens sosiale bakgrunn spiller noen rolle for hvilken kreftbehandling som gis og om leger behandler pasienter forskjellig etter sosial status.

Bakgrunn

Sosial ulikhet i helse er et omfattende og vedvarende problem, både i Norge og i resten av verden. Det er for eksempel store forskjeller i levealder mellom Oslos bydeler. I gjennomsnitt lever menn i Nordre Aker 7–8 år lenger enn i bydel Sagene. Omfanget er godt dokumentert, og mange årsaker er beskrevet. Arbeid, utdanning, inntekt, boligforhold og kultur regnes som de viktigste årsakene, men studier viser også at mekanismer i helsetjenesten bidrar. Hvor stor betydning slike mekanismer har, og hvordan de arter seg, er imidlertid ikke like godt forstått. I denne studien skal vi se om pasientens sosiale bakgrunn har betydning for kreftbehandling.

Problemstillinger

• Forskerlinjeprosjekt
    • Får pasienter ulik behandling i ulike bydeler i Oslo?
    • Kan dette i så fall tilskrives sosial bakgrunn?
  • Ph.d.-prosjekt
    • Får pasienter ulik behandling avhengig av sosial bakgrunn i Norge?
    • Hva kan forklare eventuell forskjellsbehandling?
    • Hvilke konsekvenser har dette for legenes arbeid?

Mål og metode

Forskerlinjeprosjektet benytter allerede innsamlede data fra Kreftregisteret, og skjer i samarbeid med analyse- og forskningsseksjonen ved registeret. Studien skal utelukkende benytte anonyme/aggregerte data.

Forskerlinjestudentens arbeidsoppgaver

Forskerlinjeprosjektet

• Forskerlinjestudenten skal undersøke om kreftbehandling varierer mellom bydelene i Oslo. Du kan alternativt velge å bli med på en liknende undersøkelse med data fra hele Norge. Den nasjonale studien kan tidligst starte mot slutten av 2023 eller i begynnelsen av 2024.
  • Forskerlinjestudenten legger frem foreløpige funn og endelig artikkel i forskningsmøter.
  • Forskerlinjestudenten skriver en populærvitenskapelig tekst på bakgrunn av artikkelen, for eksempel i form av en kronikk.
  • Forskerlinjestudenten presenterer resultater fra studien på både en internasjonal og en nasjonal vitenskapelig konferanse.

Ph.d.-prosjekt

• Grundigere analyser av betydningen av kjønn, alder, etnisitet, utdanningsnivå og bosted for hvilken behandling pasienten får.
  • Teoretisk analyse av likebehandling i helsetjenesten.
  • Analyse av data om hvordan sosioøkonomiske og kulturelle faktorer påvirker behandling for kreftsykdom i Norge.
  • Identifisere og diskutere hvilke endringer som bør iverksettes for å redusere ubegrunnet forskjellsbehandling av pasienter i helsetjenesten.

Prosjektet vil bidra til kunnskap om helsetjenestens rolle for å redusere sosiale ulikheter i helse. Det vil gi økt innsikt i hvilke mekanismer som kan forklare sosiale forskjeller i kliniske settinger og dermed danne grunnlag for å endre disse.

Forskningsmiljøet

Forskerlinjestudenten blir del av forskningsmiljøet ved Legeforskningsinstituttet. Instituttet er tverrfaglig og består av seks forskere, to ph.d.-stipendiater og en forskerlinjestudent. Vi har ukentlige forskningsmøter og regelmessige seminarer der vi tar opp aktuelle spørsmål i helsetjenesten. Hvis du er nysgjerrig på miljøet, bli gjerne med for å se hvordan vi har det, uten at du har forpliktet deg til noe. Sjekk gjerne ut nettsiden vår. Vi er også på Instagram (@legeforskningsinstituttet) og Facebook
Vi holder til i nye lokaler i Oslo sentrum i Legenes hus og forskerlinjestudenten får kontorplass her.

Teamet
Hovedveileder: Berit Bringedal, sosiolog og seniorforsker ved Legeforskningsinstituttet, Hennes forskningsområder er sosial ulikhet, likebehandling og fordelingsrettferdighet. Hun har veiledet studenter på alle nivå, og har vært opponent på mange samfunnsmedisinske doktorgrader.
Medveileder: Erlend Hem, lege, instituttleder ved Legeforskningsinstituttet og professor II ved Avdeling for atferdsmedisin, UiO.
Medveileder: Elin Anita Fadum, forsker ved Legeforskningsinstituttet og seniorrådgiver, Forsvarets helseregister.

Øvrige deltakere og samarbeidspartnere:
Inger Kristin Larsen, seksjonsleder, Analyse- og forskningsseksjonen, Kreftregisteret.
Yngvar Nilssen, statistiker, rådgiver, Analyse- og forskningsseksjonen, Kreftregisteret.

Hvis du er interessert, send en e-post til Berit, så tar vi kontakt med deg.

Hvis du har spørsmål om hvordan det er å være forskerlinjestudent ved Legeforskningsinstituttet, ta kontakt med Afaf Al-Rammahy.

Emneord: Samfunnsmedisinsk prosjekt, Kreft
Publisert 14. juni 2023 13:48 - Sist endret 15. juni 2023 11:21