English version of this page

Etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner

Ny forskningsetikklov trådte i kraft 1. mai 2017, og i den ble ansvaret for forskningsetikk tydelig plassert hos forskningsinstitusjonen.

Ny forskningsetikklov trådte i kraft 1. mai 2017, og i den ble ansvaret for forskningsetikk tydelig plassert hos forskningsinstitusjonen.

Her finner du Lov om organisering av forskningsetisk arbeid (forskningsetikkloven)

Institusjonen har ansvaret for:

  • å sikre at forskningen skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske normer,
  • at nødvendig opplæring av studenter/kandidater og ansatte i anerkjente forskningsetiske normer og
  • at alle som utfører eller deltar i forskningen, er kjent med anerkjente forskningsetiske normer.

Det stilles krav om at forskningsinstitusjonene legger til rette for at forskerne enkelt kan følge god vitenskapelig praksis, og institusjonen skal ha et system som kan bidra til å oppdage og følge opp avvik fra normene og eventuell uredelighet.

Den enkelte forsker vil fortsatt ha et selvstendig ansvar for å følge anerkjente forskningsetiske normer i alle ledd av forskningsprosessen.

Følgende etiske retningslinjer gjelder veiledningsrelasjoner ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Grunnprinsippene i forskningsetikken er definert i flere retningsgivende dokumenter, slik som

Disse prinsippene kan oppsummeres i følgende nøkkelbegreper:

  • Pålitelighet/Forutsigbarhet (Reliability)
  • Ærlighet/Redelighet (Honesty)
  • Respekt/Integritet (Respect)
  • Ansvarlighet/Forsvarlighet/Aktsomhet (Accountability)

Det medisinske fakultetet har et ansvar for å gi studenter og doktorgradskandidater
veiledning av høy kvalitet, inkludert kunnskap om gjeldende forskningsetiske
retningslinjer. Samtidig er det instituttenes og den enkelte veileders ansvar å gi denne
kunnskapen og utøve god veiledningen som følger etisk standard.

De etiske retningslinjene gjelder for samtlige av fakultetets studier hvor student/kandidat skal skrive en oppgave og motta veiledning. 

Det forventes også at studenten/kandidaten bidrar til en velfungerende veiledningsrelasjon og tar ansvar for å sette seg inn i de forskningsetiske retningslinjene.

1. Partenes forpliktelser – fakultet/institutt, veileder, student/kandidat

Fakultet, i samarbeid med institutt

skal kvalitetssikre veiledningen gjennom opplæring og bevisstgjøring av veileder om veilederrollen for å sikre at forskningen skjer i henhold til etiske retningslinjer.

Veileder

  • skal være en god rollemodell som etterlever forskningsetiske prinsipper
  • plikter å holde seg oppdatert om rammer og retningslinjer for veiledningen
  • skal jobbe etter god etisk standard i henhold til de forskningsetiske retningslinjene
  • plikter å sette seg inn i studentens prosjekt/kandidatens ph.d.-prosjekt med tilhørende datagrunnlag
  • sørge for at nødvendige forskningsetiske godkjenninger er på plass før oppstart av prosjektet
  • påse at oppbevaring, bruk og publisering av data og personopplysninger foregår forskriftsmessig ved endringer i prosjektet sørge for at endringsgodkjenninger innhentes og endringsmelding sendes til fakultetet

Student/kandidat

  • skal motta og benytte faglig veiledning
  • skal dele data med veiledere
  • skal leve opp til de forskningsetiske prinsipper som forskere er forpliktet til
  • oppbevare data og personopplysninger på en forskriftsmessig måte
  • skal bidra konstruktivt til et godt arbeids- og læringsmiljø

Hovedveileder vs. medveileder

  • Hovedveileder har det primære ansvaret for den faglige oppfølgingen av studenten/kandidaten og kontakten med universitetet
  • Medveileder skal gi faglig veiledning, og deler det faglige ansvaret for studenten/kandidaten med hovedveileder
  • Dersom hovedveileder er ekstern har intern medveileder et medansvar for kontakten med universitetet

En god veiledningsrelasjon innebærer at man har gjensidig respekt, at man deler data og at begge (veileder og student/kandidat) har ansvar for arbeidets faglige integritet. Begge parter møter grundig forberedt, til avtalt tid og unngår avbrytelser og forstyrrelser i veiledningstimene.

2. Lovpålagte begrensninger i veilederrelasjonen

Habilitet

Veileder må sørge for å holde en profesjonell avstand til studenten/kandidaten og har et særskilt ansvar for ikke å innlede relasjoner som setter studenten/kandidaten i en sårbar situasjon. Man kan ikke være veileder for en man er i slekt eller svoger- eller svigerskap med (i tråd med habilitetsreglene i forvaltningsloven). Veileder og student/kandidat skal ikke ha en seksuell relasjon eller et parforhold med hverandre.

Gaver og honorarer

Veileder skal ikke motta noen form for gaver eller honorar for veiledning utover det som er avtalt skriftlig med universitetet. Veileder må vurdere nøye de konsekvenser det kan få dersom han/hun mottar gaver eller andre ytelser fra studenten/kandidaten. Tilsvarende gjelder også for studenten/kandidaten. Les mer om Veileder om gaver i tjenesten på regjeringen.no

Sidegjøremål 

Verken veileder eller student/kandidat kan ha økonomiske interesser i prosjektet som skal lede fram til en doktorgrad. Les mer om regelverk knyttet til sidegjøremål

3. Relasjonen veileder- student/kandidat

  • Veileder må være bevisst den asymmetri som eksisterer i veiledningsrelasjonen. Faglig kunnskap og autoritet skal ikke utnyttes til å vinne faglige/personlige fordeler på bekostning av andre eller utnyttes til å krenke eller undertrykke andre.
  • Veileder må ikke betro seg om sine egne faglige eller personlige problemer med mindre det har betydning for studentens/kandidatens arbeid.
  • Veileder og student/kandidat bør utvise stor forsiktighet og diskresjon i omtale av kolleger i veiledningen.
  • Veileder og student/kandidat må ikke komme med bemerkninger eller opptre på måter som kan virke krenkende og seksuelt utfordrende for studenten/kandidaten.
  • Veileder og student/kandidat må gjensidig søke å unngå usakligheter, uheldig språkbruk eller utilbørlig atferd, og legge vekt på å rette opp det som måtte være uheldig.
  • Veileder og student/kandidat må utvise gjensidig respekt for personlig og faglig integritet.
  • Veileder og student/kandidat skal være åpen og lydhør med hensyn til personlige forhold, men fortrolige opplysninger som har fremkommet under veiledning skal ikke videreformidles til utenforstående med mindre den andre part ønsker det.
  • Dersom veileder vurderer at studenten/kandidaten trenger hjelp på grunn av problemer i privatlivet, bør veileder som hovedregel oppfordre studenten/kandidaten til å oppsøke aktuelle hjelpeinstanser.

4. Forskningsgruppen/team/enhet i veiledningsrelasjonen

I praksis er konteksten for veilederrelasjonen forskningsgruppen. Alle involverte parter bør være spesielt oppmerksomme på følgende punkter:

  • Veileder skal bidra til å integrere studenten/ph.d.-kandidaten på en god måte, både faglig og sosialt, i forskningsgruppen/teamet og på enheten
  • Det skal tilstrebes gode og respektfulle relasjoner mellom veiledere enten de er interne ved UiO eller eksterne

5. Faglig redelighet

Veileder plikter å gi studenten/doktorgradskandidaten opplæring i:

Forskningsetikk

Veileder skal bidra til at studenten/kandidaten kan reflektere rundt og diskutere
forsknings- og vitenskapsetiske dilemmaer generelt og til eget ph.d.-prosjekt
spesielt.

Datainnsamling

Veileder skal bidra til at studenten/kandidaten kan vurdere styrker og svakheter
ved egne forskningsmetoder og at datainnsamling foregår i tråd med relevant
regelverk.

Laboratoriearbeid og HMS-rutiner

For laboratoriearbeid skal veileder gjøre studenten/kandidaten kjent med
institusjonens HMS- rutiner.

Forskningsdata og deling av data

  • Veileder skal sørge for at studenten/kandidaten utfører forskningsanalyser i tråd med angitt forskningsprotokoll og i henhold til god vitenskapelig praksis
  • Normalt eier institusjonen forskningsdataene, mens forskeren normalt har det intellektuelle eierskapet
  • Student/kandidat plikter å dele data med veileder og institusjonen, både rådata og ferdig bearbeidet materiale og presentasjoner.
  • Student/kandidaten plikter å tilgjengeliggjøre sine forskningsdata for veileder og institusjonen ved fullført studieprogram

Medforfatterskap og publisering

Medforfatterskap skal være basert på den enkeltes vitenskapelige bidrag til
publikasjonen og følge Vancouverreglene (pdf)

Student/kandidat skal gi tilgang til veileder på rådata når publikasjoner skrives. Dersom student/kandidat eller veileder ønsker å anvende
andres datamateriale eller forskningsresultater i egne publikasjoner eller forskning,
må det innhentes tillatelse og krediteres i tråd med Vancouverreglene.

Rettigheter til forskningsresultater

UiO har rett til arbeidsresultater med potensial for næringsmessig utnyttelse. Det
skal uten unødig opphold sendes melding til UiO ved Inven2 om dette. Det er
studentens/kandidatens ansvar, i samråd med veileder, å påse at dette skjer. For
nærmere detaljer, se nettside om UiOs overtakelsesavtale

6. Konflikt

Dersom veileder eller student/kandidat finner en veiledningsrelasjon så vanskelig at et
videre samarbeid virker umulig, skal veileder og/eller student/kandidat involvere
nærmeste ledelse for å finne beste løsning.

Ved endring i veilederforholdet som følge av en konflikt, må det oppnevnes ny veileder.

For Ph.d.-kandidater må det sendes søknad til fakultetet om endring av veileder. Søknaden må være signert av veileder og kandidat

Publisert 20. mai 2022 09:26 - Sist endret 8. mars 2023 10:32