Søk om støtte til prosjekter under HELP sine satsingsområder

Seksjon for Helsevitenskapelig Pedagogikk (HELP) har valgt tre satsingsområde hvor vi gir støtte til utviklingsarbeid ved fakultetets utdanninger.

Bilde av HELPs faglig leder Hilde Wøien

HELPs faglig leder Hilde Wøien, foto Anbjørg Kolaas

Satsingsområdene er

1. Systematisk ferdighetstrening
  2. Simulering av pasientarbeid og simulering av virkelighetsnære problemstillinger
  3. Kunstig intelligens (KI) i helsevesenet

«Satsingsområdene skal være en rettesnor for vårt arbeid med utvikling av studiene ved Det medisinske fakultet», sier Hilde Wøien, leder av HELP.

«Vi vil primært støtte utviklingsprosjekter som faller inn under en av disse områdene, og håper det kan være en måte å sikre robust utvikling av undervisning på som vil styrke fakultetets studier ytterligere framover».

Ferdigheter kan være tekniske og ikke-tekniske, og målet med ferdighetstrening vil kunne være økt anvendelse av teoretiske ferdigheter til å løse virkelighetsnære problemstillinger. For medisinstudenter kan dette være å sikre mengdetrening i mikroferdigheter som tolkning av blodprøver, radiologiske undersøkelser og tilsvarende, men for eksempel masterstudenter i folkehelse og epidemiologi vil det være en mer teoretisk tilnærming. HELP vil kunne støtte arbeid med enkeltopplegg eller utvikling av hele moduler med fokus på ferdighetstrening gjennom integrasjon av digitale læremidler, ferdighetstrening, omvendt klasserom og case-trening.

Simulering er ofte vist å være den læringsmetoden som gir best læringsutbytte, og HELP vil jobbe aktivt for å styrke systematisk simuleringstrening hvor studenter på helseprofesjonsstudiene får mengdetrening i å diagnostisere og velge behandling basert på samme informasjon og hjelpemidler som vil være tilgjengelig i helsevesenet.

Simuleringstrening inkluderer også trening i å håndtere virkelighetsnære scenarier i bachelor- og masterstudier der kunnskap og ferdigheter fra ordinær undervisning må anvendes direkte. HELP har som mål å utvikle både pedagogiske modeller og tekniske hjelpemidler relatert til simulering.

KI er lite integrert i dagens studier, og HELP vil legge til rette for økt kompetanseutvikling rundt KI ved fakultetets studier, både gjennom generelle kurs og utvikling av spesifikke opplegg.

Se våre kriterier for å søke om støtte til utviklingsprosjekter og lenke til søknadsskjema.

Publisert 5. feb. 2024 14:03 - Sist endret 8. apr. 2024 13:41