Aktuelle forskningssaker i 2012

Publisert 9. nov. 2012 11:18

De spiser for mye fet mat og usunne karbohydrater. Risikoen for alvorlig sykdom øker hos innvandrere fra Sør-Asia, fordi de etablerer et usunt kosthold i Norge. Det viser nye analyser i en oppsummering fra forskere ved Institutt for helse og samfunn.

Publisert 25. juni 2012 10:34

Ny forskning viser at eldre med nedsatt funksjonsevne blir rehabilitert raskere og bedre ved egne rehabiliteringsenheter enn på sykehjem. Dette bør få konsekvenser for hvordan kommunene organiserer rehabiliteringstilbudet.

Publisert 1. juni 2012 09:08

170 millioner barn i verden når aldri sitt fysiske eller mentale potensial. Årsaken er underernæring.

Publisert 8. feb. 2012 08:59

Hvor ofte fastlegen din henviser til en spesialist, sier ikke nødvendigvis noe om kvaliteten på helsetjenesten du mottar.

Publisert 2. jan. 2012 14:48

I etikk-komitear kan pårørande og legar saman diskutere om det er best å stoppe eller halde fram livsforlengjande behandling. Ordninga er for lite kjend, beklagar professor i medisinsk etikk.