Nær én av fem fikk psykisk diagnose hos legen

En norsk studie, utført av Universitetet i Oslo, viser at nesten én av fem fastlegepasienter får en psykisk diagnose – men psykisk diagnose betyr ikke nødvendigvis psykisk sykdom.

Foto: Colourbox illustrasjonsfoto

Det skriver forskning.no som har intervjuet forskerne bak studien.

– Det er forskjell på å ha en diagnose på depresjonsfølelse og det å ha en depresjon. Og en angstfølelse og en angstlidelse er ulikt. De vanligste diagnosene er i stor grad symptomdiagnoser. Depresjonsfølelse, angstfølelse og situasjonsbetinget psykisk ubalanse brukes ofte, forteller Mina Piiksi Dahli, hovedforsker bak studien og stipendiat hos Avdeling for allmennmedisin ved Institutt for helse og samfunn (UiO).

Studien ble gjennomført i Groruddalen i Oslo og tok for seg 16 845 deltakere i aldersgruppen 16-65 år. 57 prosent var kvinner, 43 prosent var menn. Gjennomsnittsalderen hos pasientene var 40 år. Det var 35 leger med i studien – 18 kvinner, 17 menn, og gjennomsnittsalderen på dem var 50 år, fordelt på seks ulike legekontor.

Les hele saken «Nær én av fem fikk psykisk diagnose hos legen i norsk studie» på forskning.no.

Publisert 27. juli 2020 11:24 - Sist endret 27. juli 2020 11:24