English version of this page

Ny studie gir håp for pasienter med medisinsk uforklarlige plager og symptomer

Et nytt samtaleverktøy for fastlegetjenesten, har vist seg å redusere sykefravær, forbedre generell funksjon og øke livskvaliteten blant pasientene, viser en randomisert studie.

Illustrasjonsbilde lege i fortrolig samtale med pasient.
Foto: Colourbox illustrasjonsfoto

Pasienter med medisinsk uforklarlige plager og symptomer (MUPS) utgjør en betydelig andel av langtidssykemeldte og uføre. Tidligere studier har vist at fastleger ofte har utfordringer med å behandle pasienter med uforklarlige plager når tradisjonelle medisinske tester ikke gir klare svar.

Fastlege Cathrine Abrahamsen har gjennom sitt doktorgradsarbeid ved Avdeling for allmennmedisin, Universitetet i Oslo (UiO), utviklet samtaleverktøyet som viser seg å ha positiv innvirkning på pasienter med MUPS. Tilnærmingen hjelper pasientene til å finne løsninger selv, og gir håp om bedre livskvalitet og en raskere vei tilbake til arbeid.

– Så vidt vi vet, er dette første gang vi kan dokumentere effekten av et samtaleverktøy for denne sårbare og ofte stigmatiserte pasientgruppen, i allmennpraksis, sier Cathrine Abrahamsen.

Reduksjon i sykefravær på 27 prosent

Studien involverte 103 fastleger fra hele landet, hvor halvparten av dem ble opplært i bruk av det utviklede samtaleverktøyet kalt «ICIT» - Individual Challenge Inventory Tool.

Legene rekrutterte 541 pasienter som møtte inklusjonskriteriene, hvorav 238 fikk behandling med ICIT.

–  Det som gjør denne studien unik, er at alt er gjort i allmennpraksis. Det er fastlegen som er behandler, og pasientene er valgt med utgangspunkt i de som har bestilt time hos legen, forklarer Abrahamsen.

Resultatene viste at i intervensjonsgruppen, hvor legene brukte verktøyet, opplevde 76% av pasientene en betydelig bedring i symptomer, funksjon og livskvalitet mot 38% i kontrollgruppen. Etter 11 uker hadde pasientene i intervensjonsgruppen en reduksjon i sykefravær på 27%, mot kontrollgruppens 4%. Pasientene ga også positiv tilbakemelding på behandlingen, og det ble ikke rapportert om bivirkninger.

– Samtaleverktøyet, basert på prinsipper fra kognitiv terapi og skreddersydd for allmennpraksis, gir pasientene en forklaring på deres plager når konvensjonelle prøver ikke viser noe unormalt. Videre hjelper det dem med å utarbeide konkrete planer for hvordan de kan få det bedre både i privatlivet og på jobb, forklarer Abrahamsen.

Resultatet av studien er publisert i det anerkjente open access-tidsskriftet «eClinicalMedicine», publisert av The Lancet. Tidsskriftet er rangert som nr. 13 av 167 innen generell- og indremedisin i verden.

Av Thea Cecilie Engelsen
Publisert 6. nov. 2023 13:30 - Sist endret 6. nov. 2023 13:37