Disputas: Anne Lise Brantsæter

Cand.scient. Anne Lise Brantsæter ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Validation of dietary data in pregnancy. Validation of the food frequency questionnaire developed for the Norwegian Mother and Child Cohort Study (MoBa)

1. opponent: Professor Lauren Lissner, Avdeling for samfunnsmedisin og folkehelse, Göteborgs universitet, Sverige
2. opponent: Professor Inga Thorsdottir, Enhet for ernæringsforskning, Universitetssykehuset i Reykjavik, Island
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Ole Iversen, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor II Per Magnus, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Helle Margrete Meltzer, Nasjonal folkehelseinstitutt

Validering av kostdata hos gravide - validering av et kostholdsspørreskjema utviklet til bruk i Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa):

Alle metoder som er til rådighet for å undersøke kostholdet hos en gruppe mennesker har svakheter. Derfor må ethvert nytt kostspørreskjema kvalitetssikres (valideres) for å undersøke om det gir gyldige resultater om inntak av matvarer og næringsstoffer. Klinisk ernæringsfysiolog, sykepleier og forsker Anne Lise Brantsæter har i sin doktoravhandling validert et nytt kostspørreskjema for gravide kvinner som deltar i Den norske mor og barn-undersøkelsen. Hun viser at dette spørreskjemaet gir resultater som er egnet til videre forskning på mor og barns helse i og etter svangerskapet.

Arbeidet har omfattet gjennomføring av en egen valideringsstudie med 119 gravide kvinner i MoBa, og er utført ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Målet var å undersøke om inntak av matvarer og næringsstoffer beregnet med det nye kostspørreskjemaet stemte overens med beregninger utført med andre metoder. Disse andre metodene omfattet kostregistrering i fire dager med veiing av all mat og drikke, elektronisk aktivitetsregistrering og måling av biologiske markører i blod og urin. Ulike statistiske metoder ble benyttet.

Resultatene viste at det er tilfredsstillende samsvar mellom kostspørreskjemaet og de andre metodene når det gjelder gravides inntak av matvarer og næringsstoffer. Biologiske markører analysert i blod og urin fra kvinnene bekrefter gyldigheten av selvrapportert bruk av kosttilskudd. Dette har i liten grad vært undersøkt tidligere. Avhandlingen har også dokumentert nytten av å benytte nye og utradisjonelle biologiske markører ved validering av kosthold hos gravide. Resultatene fra undersøkelsen er av grunnleggende betydning for videre forskning i MoBa og gir ny kunnskap om forskningsmetoder egnet til kartlegging av gravides kosthold.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 7. juni 2007 11:14 - Sist endret 4. feb. 2014 09:44