Disputas: Betty-Ann Solvoll

Kandidat i sykepleievitenskap Betty-Ann Solvoll ved Institutt for sykepleievitenskap og helsefag vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos. (doctor philosophiae): Omsorgsferdigheter som pedagogisk prosjekt – en feltstudie i sykepleierutdanningen

Professor Kenneth Asplund, Institutionen för helsovetenskap, Mittuniversitetet i Sverige
Førsteamanuensis Herdis Alvsvåg, Institutt for utdanning og helse, UiB
Førsteamanuensis May Solveig Fagermoen, Aker universitetssykehus HF

Leder av disputas:  Førsteamanuensis Kari Nyheim Solbrække, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, UiO

Veileder:  Professor Kristin Heggen, Institutt for sykepleievitenskap og helsefag, UiO

Om å lære omsorgsferdigheter i sykepleierutdanningen:

Sykepleie er et godt, gammelt og tradisjonsrikt fag med omsorg som bærebjelke. Utdanning av dagens unge sykepleiestudenter skjer innenfor rammen av akademisk pregede høgskoleprogrammer i vekselvirkning med klinisk erfaringsdanning. Solvolls doktorgradsprosjekt har undersøkt hvilke utfordringer dagens studenter møter når de skal pleie syke og gamle på omsorgsfulle måter. Videre utforsker Solvoll hvordan utdanningen hjelper studentene til å utvikle omsorgsferdigheter.

Det er samlet inn forskningsdata gjennom feltarbeid på sykehus, sykehjem og i øvingsavdelingen i høgskolen. Studien viser at dagens ungdom er ”bedre enn sitt rykte”. De kombinerer selvorientering med klar vilje og evne til å møte fremmede, hjelpetrengende personer (i ulike aldersgrupper) med innlevelse og interesse. Problemet er at studentenes omsorgspotensial i for liten grad etterspørres og tematiseres av de som skal veilede studentene. Det gjelder både veiledere som er forankret i de kliniske felt så vel som pedagogisk personale i høgskolen. Høgskolens ansatte er for ensidig opptatt av hvordan den enkelte student anvender de abstrakte teoriene når hun/han skal trene ferdigheter i omsorgsutøvelse. Mens veiledere fra det kliniske felt har for ensidig fokus på effektiv oppgaveløsning. Resultatet er en privatisering av studentenes – gode, dårlige og usikre - erfaringer fra selve møtet med den som er syk. Det relasjonelle samspill og studentenes sansende nærhet til pasientene etterspørres i for liten grad som aktuell utdanningstematikk.

Konklusjonen er at utvikling av studentenes omsorgsferdigheter ikke gis tilstrekkelig oppmerksomhet. Avhandlingen har dermed identifisert et omsorgspotensial som underutnyttes i dagens opplæring av sykepleiere. Dette er særlig beklagelig sett i lys av aktuelle diskusjoner om den problematiske lønnsomhets- og effektivitetsorientering av helsevesenet med pasientklager som for en stor del handler om mangelfull omsorgskvalitet.

For mer informasjon, kontakt Siri Fjeld.

Publisert 26. sep. 2007 12:38 - Sist endret 4. feb. 2014 09:45