Disputas: Kari Alver

Cand.oecon. Kari Alver ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Epidemiology of Bone Health in Oslo, Norway: The role of ethnic, regional and environmental factors

Professor Jeanette Magnus, Department of Community Health Sciences, Tulane University, New Orleans
Docent Karl Michaelsson, Uppsala Kliniska Forskningscentrum, Uppsala
Professor Giske Ursin, Avdeling for ernæringsvitenskap, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Erik Fink Eriksen, Oslo universitetssykehus, Aker

Veileder:  Professor Haakon E. Meyer, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Oslo ligger på verdenstoppen i forekomst av hoftebrudd og underarmsbrudd, og lav beinmineraltetthet er en viktig risikofaktor for slike osteoporotiske brudd. Forsker Kari Alver har i sin avhandling sett på beinmineraltettheten hos den voksne befolkningen i Oslo i forhold til tre særtrekk ved byen: Innslaget av personer med pakistansk bakgrunn, det sosioøkonomiske helseskillet mellom Oslo øst og Oslo vest, og luftforurensingsnivået, som varierer betydelig innad i byen.

Personer med pakistansk bakgrunn hadde ikke lavere beinmineraltetthet enn den etnisk norske befolkningen til tross for at det i tidligere studier er funnet alvorlig vitamin D-mangel blant pakistanske innvandrere i Oslo. Ved å ta hensyn til at pakistanere har lavere kroppshøyde enn etniske nordmenn var beinmineraltettheten høyere hos de med pakistansk bakgrunn. Blant norskfødte personer i alderen 40-76 år var beinmineraltettheten noe høyere i Oslo vest enn i øst for kvinner, men ikke for menn. Øst-vest-forskjellen ble ikke forklart av kjente risikofaktorer for lav beinmineraltetthet, og forskjellen var mindre enn for andre helseutfall.

Menn på 75/76 år som var mest eksponert for utendørs luftforurensing på sin bostedsadresse hadde lavere beinmineraltetthet enn dem som var mindre eksponert. Imidlertid ble det ikke funnet sammenheng mellom luftforurensing og beinmineraltetthet hos kvinner eller yngre menn. Sammenhengen mellom luftforurensing og beinmineraltetthet har ikke vært studert tidligere, og begrensninger i metodikken tilsier at disse resultatene bør tolkes med varsomhet inntil ytterligere studier foreligger.

Resultatene er basert på den store befolkningsstudien Helseundersøkelsen i Oslo 2000-2001 (HUBRO) og tilhørende del-studie om osteoporose. Denne omfattet måling av beinmineraltetthet i underarm på 2648 personer som var 30, 40, 45, 59/60 eller 75/76 år på undersøkelsestidspunktet. I tillegg ble beinmineraltetthet målt i helkropp og hofte på 703 menn i alderen 75/76 år.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 26. nov. 2009 13:15 - Sist endret 4. feb. 2014 09:52