Disputas: Nega Berhe

Cand.med. Nega Berhe ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Morbidity studies of schistosomiasis mansoni in Ethiopia: Patterns and determinants

1. opponent: Professor dr.med. Christoph Hatz, Medical Department, Swiss Tropical Institute, Basel, Switzerland
2. opponent: Professor dr.med. Henrik Friis, Dept Human Nutrition, University of Copenhagen
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Erik Schrumpf, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Gunnar Aksel Bjune, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Professor dr.med. Svein Gunnar Gundersen, Forskningsavdelingen, Sørlandet sykehus HF, Kristiansand, Medveileder: Professor dr.med. Bjørn Myrvang, Kompetansesenter for import- og tropesykdommer, Oslo universitetssykehus - Ullevål, Fakultetsdivisjon Ullevål universitetssykehus, Universitetet i Oslo

Etopisk lege Nega Berhe har gjennomført et befolkningsbasert forskningsprosjekt i den karrige Borkena-dalen i Wollo, nord-Etiopia i årene 2000 – 2005, for å undersøke fibrotiske leverskader ved parasittsykdommen schistosomiasis mansoni. Resultatene fra dette området ble sammenlignet med tilsvarende data fra et bilharzia-område i Sille-Elgo i sør-Etiopia og fra friske kontroller i Sheno-høylandet i sentral-Etiopia, hvor det ikke finnes bilharzia.

Tidligere har man ansett leverfibrose som et upåvirkelig endestadium av bilharzia. Ved å undersøke med et mobilt ultralydapparat fant Dr. Nega imidlertid at 35% av fibrosen rundt blodårene i leveren ble borte etter behandling for bilharzia. Det var best effekt hos de unge, de som hadde mild fibrose, de som ikke hadde re-infeksjon med bilharzia og de som ikke hadde hepatitt B. Dette gir håp for god effekt også på leverskadene ved massebehandling av unge mennesker med denne lidelsen.

Det var signifikant lavere forekomst av leverfibrose hos befolkninger i sør-Etiopia med høyere antioxidantnivåer i blodet pga. bedre tilgang til frukt og grønt, sammenlignet med folk fra de karrige områdene i nord-Etiopia. Dette er funn som bør undersøkes videre med en kontrollert intervensjonsstudie.

Prosjektet viser også at skolebarn med bilharzia har slapphet og andre symptomer som ser ut til å påvirke deres skolegang. Dette ble spesielt funnet hos dem som hadde høy parasittbyrde (mer enn 100 parasittegg per gram avføring). Ettersom 65% av de med så intens infeksjon var barn, bør man rette massebehandling spesielt mot skolebarn.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 21. mai 2009 13:10 - Sist endret 4. feb. 2014 09:52