Disputas: Mamady Cham

M.Phil. Mamady Cham ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Availability and Quality of maternity Care Services in The Gambia: Its impact on Maternal and Fetal Outcomes

Førsteamanuensis ph.d. Elisabeth Faxelid, Karolinska Institutet, Stockholm
Førsteamanuensis ph.d. Pius Okong, San Raphael of St. Francis Hospital Nsambya, Kampala
Professor Gunnar Tellnes, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Johanne Sundby, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

For å beskrive tilgang og kvalitet på mødrehelsetjenester i Gambia ble det gjort to ulike forskningsstudier. Både kvalitative og kvantitative metoder ble anvendt. En av studiene ble utført i et avsidesliggende område på landsbygda, for å bestemme årsaker og medvirkende faktorer til mødredødsfall. Den andre studien var basert på sykehus, og tok for seg situasjonen på tre ulike offentlige sykehus som tilbyr avansert fødselshjelp i landet. Målet var å fastslå dødfødsler hos kvinner med alvorlige fødselskomplikasjoner.

Vi fant at de fleste gambiske kvinner forsøkte å nå fram til sykehus når en komplikasjon oppsto, men det er mange hindringer på veien dit som forsinker prosessene. Oftest er hindringene faktisk basert i selve institusjonene, oftest på grunn av manglende tilgjengelighet eller dårlig standard på tjenestene. Mange faktorer inkludert dysfunksjonell blodtransfusjonsfunksjon, mangel på leger og liknende fører til problemer med å oppnå optimal behandling og operasjon. Det er også stadig problemer med å få adekvate medisiner, essensielt utstyr og elektrisk strøm, og vi observerte også at overvåkningen av fødslene var inadekvat. Disse operasjonelle vanskelighetene i helsetjenesten hindret resolutt respons på fødselskomplikasjoner og førte til svært høy mødredødelighet og dødfødselsrate, 31 og 17 ganger høyere enn det vi finner i vestlige land.

Gitt at helsesystemsvakhetene har konsistent blitt identifisert som viktige faktorer i denne studien vil vi hevde at bedre tilgang på slike essensielle tjenester vil måtte føre til en bedring for fødselshjelp og fødselskomplikasjoner i Gambia.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 24. nov. 2009 14:56 - Sist endret 4. feb. 2014 09:52