Disputas: Linda Kathrine Ellertsen

Cand.scient. Linda Kathrine Ellertsen ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The relationship between allergy and microbial exposure. Epidemiological and experimental studies

Professor Stephan Strobel, Penisula Medical School, Universities of Plymouth and Exeter
Professor Cecilie Svanes, Yrkesmedisinsk avdeling, Haukeland universtietssykehus
Professor emeritus Stig Jeansson, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øivind Larsen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Seksjonsoverlege Geir Hetland, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål

Cand. scient Linda K. Ellertsen har i befolkningsundersøkelser både i Norge og i utviklingsland funnet at eksponering for mikrober kan modulere den allergiske sensibiliseringen, og i visse tilfeller være assosiert med mindre sensibilisering. Videre har hun funnet at å injisere drektige mus med allergen sammen med enkelte stoffer fra mikrober, gir redusert utvikling av allergi hos avkommet. Det blir i dag diskutert om både sykdomsfremkallende mikrober, harmløse mikrober og stoffer fra disse kan ha forebyggende effekt på allergiutvikling.

I sin avhandling gjorde Ellertsen laboratorieundersøkelse av allergi hos tuberkulosepasienter fra Asia. Mer allergi ble funnet hos tuberkulosepasienter sammenlignet med friske kontroller. Videre ble det observert at allergimarkører i blodprøver ble redusert etter at tuberkulosebehandlingen var fullført. I det samme materialet fant hun også at BCG-vaksinerte friske individer hadde mindre allergi enn individer som ikke var vaksinert. I norske rekrutter uten allergi tydet laboratorieprøvene på at de hadde vært mer utsatt for parasitten Toxoplasma gondii enn allergiske rekrutter, men det var ingen forskjell med hensyn til bakterien Streptococcus pneumoniae som ofte forårsaker lungebetennelse og ørebetennelse. Dette tyder på at det er redusert forekomst av allergi hos individer som har vært utsatt for visse mikrober, mens noen infeksjoner kan øke blodprøvemarkørene for allergi.

Det blir i dag diskutert om allergiutvikling skjer allerede før fødselen. Dersom dette er tilfelle, bør forebygging av allergi starte under graviditeten. På bakgrunn av dette ble drektige mus ’vaksinert’ med allergen sammen med to ulike mikrobielle stoffer. Avkom som hadde fått ett av stoffene fra mikrober hadde mindre allergireaksjon enn kontrollene. Dette tyder på at vordende mødre som utsettes for visse mikrober under graviditeten kan få barn som har redusert risiko for allergi.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 16. nov. 2009 13:59 - Sist endret 4. feb. 2014 09:53