Disputas: Jan Inge Herseth

Cand.scient. Jan Inge Herseth ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Particle-induced inflammatory responses: The importance of cellular interactions

1.opponent: Førsteamanuensis Asbjørn Nilsen, Institutt for kreftforskning og molekylær medisin, Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet
2. opponent: Professor Dagny Sandnes, Farmakologisk institutt, Fakultetsdivisjon Rikshospitalet, Universitetet i Oslo
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.med. Guro Valen,Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Per Nafstad, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Dr. Per E. Schwarze, Nasjonalt folkehelseinstitutt,Medveileder: Dr. Magne Refsnes, Nasjonalt Folkehelseinstitutt, Medveileder:Dr. Marit Låg, Nasjonalt Folkehelseinstitutt

TITTEL: Partikkelindusert betennelsesrespons i lungeceller: Betydningen av samspill mellom celler

Cand.sient. Jan Inge Herseth har i sitt doktorgradsarbeid studert hvor kompleks regulering av betennelsesprosesser og reparasjon av lungevev er. Funnene i dette studiet kan bidra til en bedre forståelse og regulering av betennelsesprosesser i lungevev, og dermed bidra med å få bedre innsikt i hvordan en kan behandle skadet lungevev slik at en kan begrense eller i beste fall unngå utvikling av alvorlige lungelidelser.
Nyere forskning viser at økte partikkelkonsentrasjoner i luft ikke bare er en risiko for akutt eller vedvarende lungeskade, men at eksponering for partikler også kan føre til økt risiko for utvikling og dødelighet av hjerte-karlidelser og hjerneslag. Vedvarende forhøyede nivåer av betennelsessignaler i blodet kan være en av årsakene.

I dette doktorgradsarbeidet ble det undersøkt hvordan partikler fra ulike kilder kan føre til tidlig betennelse og skade på forskjellige typer lungeceller. Tre typer celler som finnes i og rundt lungeblærene ble benyttet. Disse tre celletypene ble kombinert i fem forskjellige ko-kulturer, der to eller tre celletyper ble dyrket i direkte kontakt med hverandre eller uten kontakt. Ko-kulturene ble så eksponert for krystallinsk silica (kvarts) som er en type mineralpartikler, eller for partikler fra veitrafikk og vedfyring. Eksponering med silica partikler viste at både nivåene og sammensetningen av frigitte betennelsessignaler i ko-kulturene var avhengig av tre forhold: (I) Samspillet mellom de forskjellige lungecellene, (II) om cellene hadde direkte kontakt med hverandre, og (III) den tiden eksponeringen varte. Videre var reguleringen av betennelsessignaler i eksponerte ko-kulturer avhengig av både hvilke celletyper som var i ko-kulturen, og hvilke partikler de ble eksponert for. Ett betennelsessignal hadde også positiv effekt på overlevelse av epitelceller. Disse cellene dekker den indre overflaten til lungeblærene og har betydning for normal gassutveksling mellom lunge og blod. Overlevelse av epitelceller antas å være avgjørende for en normal reparasjon av skadet lungevev, noe som ofte er viktig for å redusere utvikling av alvorlige lungelidelser.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver.

Publisert 17. apr. 2009 00:00 - Sist endret 4. feb. 2014 09:54