Disputas: Jagrati Jani

MD Jagrati Jani ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Assessing the ”window of susceptibility” in measles control: The case study of Mozambique

Divisjonsdirektør, lege Hanne Nøkleby, Nasjonalt folkehelseinstitutt, Oslo
Professor dr.med. Berit Schei, Institutt for Samfunnsmedisin, NTNU
Professor dr.med. Bjørgulf Claussen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Seksjon for forebyggende medisin og epidemiologi, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Gunnar Bjune, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Arbeidet med å eliminere meslinger har vært en prioritert oppgave for Verdens helse- organisasjons (WHO) i flere år. Store fremskritt er oppnådd, men de er ikke likt fordelt i verden. I Afrika er vaksinedekningen den laveste i verden og antallet sjukdomstilfeller det høyeste. Mens land som Mosambik rapporterer høy vaksinasjonsdekning, er det likevel stadige utbrudd av meslinger.
Antistoffer fra mor som tilføres barnet like før fødsel beskytter mot meslinger de første månedene. Perioden fra barnet mister beskyttelsen fra de medfødte antistoffene og til beskyttelse oppnås via vaksine er kjent som ”sårbarhetsvindu” for meslinger. I lavinntekstsland, hvor smittefaren er stor, er barn i første leveår en høyrisikogruppe før de har blitt vaksinert. Spedbarn som får meslinger har mindre sjanser til å overleve. WHO anbefaler å gi meslingvaksinen når barnet er ni måneder gammelt. I høyinnteksland blir alderen da meslingevaksinen blir gitt bestemt på bakgrunn av antistoffundersøkelser i befolkningen. Slike undersøkelser er dyre og kompliserte. Går det an på en enkel måte å undersøke ”sårbarhetsvinduet” i et afrikansk land? Avhandlingen er basert på fire studier utført i Mosambik i perioden 1998-2005. Resultatene viser at rapporteringssystemet var godt nok til å oppdage utbrudd, men ga ikke informasjon om risikofaktorer for utbrudd og kunne ikke knyttes til vaksinasjonsdata. En enkel undersøkelse av antistoffer i spytt fra spedbarn viste et bredt ”sårbarhetsvindu” og at mange antakelig ble smitta i denne perioden.
Konklusjonen av denne studien er at meslinger bare kan utryddes hvis en i tillegg til å sikre høy vaksinasjonsdekning, forbedrer rapporteringssystemet (tar inn barnets alder og vaksinasjonsstatus) og en undersøker ”sårbarhetsvinduet” for å bestemme det best mulige vaksinasjonstidspunktet for den befolkningen det gjelder.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 5. jan. 2009 16:22 - Sist endret 4. feb. 2014 09:55