Disputas: Yusman Kamaleri

M.Phil. Yusman Kamaleri ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): "Number of pain sites. Does it matter? Epidemiological studies of musculoskeletal pain"

1. opponent: Professor Peter Croft, Institute for Primary Care and Health Sciences Research, Keele University, Staffordshire, United Kingdom
2. opponent: Professor dr.med. Roar Johnsen, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor dr.scient. Nina Vøllestad, ISH, Seksjon for helsefag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor dr.med. Bjørgulf Claussen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Hovedveileder: Forsker dr.med. Bård Natvig, Seksjon for arbeids- og trygdemedisin, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, UiO. Biveileder: Professor dr.med. Dag Bruusgaard, Seksjon for arbeids- og trygdemedisin, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, UiO.

Antall smertepunkter er viktig for funksjonsevne og uførhet

Muskelsmerter er vanlig i befolkningen og mange opplever muskelsmerter fra flere steder i kroppen. Å telle smertepunktene kan være et enkelt alternativ for å predikere funksjonsevne og uførhet.

I doktorgradsarbeidet “Number of pain sites: does it matter? Epidemiological studies of musculoskeletal pain” har epidemiolog og forsker Yusman Kamaleri og medarbeidere registrert smertesteder i kroppen blant befolkningen i Ullensaker i årene 1990, 1994 og 2004. Undersøkelsen viser at rapportering av muskelsmerter er svært vanlig i befolkingen, og at de som har smerter ofte opplever det flere steder i kroppen, mens smerte på bare et sted er sjelden. I forhold til funksjonsevne og uførhet, kommer de som har smerte flere steder dårligst ut. Jo flere smertesteder en har jo dårligere funksjonsevne blir det. Over en periode på 14 år holder smerterapporteringsmønsteret seg ganske konstant hos den enkelte, også hos yngre voksne. For å kartlegge årsaker til utvikling av utbredte muskelsmerter trengs det mer forskning blant barn og ungdom.

Personer med komplekse og uforklarte smertetilstander rapporterer som oftest også en rekke andre symptomer. Dette er blant annet personer som i dag har fått diagnoser som fibromyalgi og kronisk tretthet. I vår videre forskning vil vi fokusere på hvorledes antall rapporterte symptomer fra muskel-skjelettsystemet og andre organer influerer på funksjon, og finne ut hvorvidt det er summen av symptomer som best kan forklare funksjonssvikten hos personer med uklare sykdomsbilder.

For mer informasjon, kontakt Ivar Alver .

Publisert 10. juni 2009 12:46 - Sist endret 4. feb. 2014 09:55