Disputas: Tone Omsland

Cand.scient. Tone Omsland ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Regional differences in bone mineral density and risk factors for fractures in Norway

Professor Bo Abrahamsen, Gentofte Hospital – Medicinsk afdeling F, Hellerup
Professor Kristina Åkesson, Ortopediska kliniken, Universitetssjukhuset MAS, Malmö
Førsteamanuensis Tron Anders Moger, Institutt for helseledelse og helseøkonomi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Lars Nordsletten, Kirurgisk klinikk, Oslo universitetssykehus HF, Ullevål

Veileder:  Professor Haakon E. Meyer, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Beinskjørhet gjør knoklene mer utsatt for brudd, og da spesielt i hofte, rygg og underarm. Norge og de andre skandinaviske landene har den høyeste forekomsten av brudd i verden. Mye tyder også på at det er store variasjoner i forekomsten av beinskjørhet og brudd innenfor Norge, men kunnskapen om hvorfor det er slik er mangelfull.

I sin avhandling har Tone K. Omsland brukt data fra Tromsø, Bergen, Oslo og Nord-Trøndelag. Arbeidet er del av Norske epidemiologiske osteoporosestudier (NOREPOS), som er knyttet til store helseundersøkelser på de ulike studiestedene. Diagnosen beinskjørhet stilles når beinmineraltettheten er lavere enn en definert grenseverdi. I perioden 1998-2002 ble det gjort målinger av beinmineraltetthet i hoften på 11 184 menn og kvinner i Tromsø, Bergen og Oslo. Noe av arbeidet i denne doktorgraden gikk ut på å standardisere målingene fra ulike maskiner slik at de ble sammenlignbare. I tillegg ble det brukt data om underarmsbrudd, vekt og vektendring i Nord-Trøndelag og 7 871 kvinner deltok i studien som gikk over 17 år.

Det ble funnet at dobbelt så mange kvinner over 60 år i Bergen som i Tromsø hadde beinskjørhet. Tilsvarende var forekomsten blant menn 50 % høyere i Bergen enn i Tromsø. En høyere kroppsmasseindeks (KMI) i Tromsø kunne forklare noe av forskjellene i benmineraltetthet, mens røyking, fysisk aktivitet, selvrapportert helsetilstand, inntak av alkohol eller østrogenbruk ikke forklarte noe. Omsland og medarbeiderne fant også at både vekttap og lav KMI etter overgangsalderen hos kvinner bidro til økt forekomst av brudd i underarmen.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 11. nov. 2009 16:01 - Sist endret 4. feb. 2014 09:57