Disputas: Nina Østerås

Cand.san. Nina Østerås ved Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Functional assessments. A study on functional ability in a population, and structured assessments in general practice

Professor Peter Allebeck, Dvisjon for sosial medisin, Karolinska Institutet, Stockholm
Førsteamanuensis Liv Inger Strand, Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen
Professor Petter Kristensen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Øivind Larsen, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Søren Brage

I en studie der fastleger tok i bruk en strukturert metode for funksjonsvurdering, kom de sykmeldte pasientene raskere tilbake til jobb på deltid, fordi legene i større grad tok i bruk gradert sykmelding.

I studien Functional assessments – A study of functional ability in a population, and structured assessments in general practice har fysioterapeut og forsker Nina Østerås og medarbeidere undersøkt normalverdier for arbeidsrelatert funksjon i en norsk befolkning ved hjelp av spørreskjemaet Norsk Funksjonsskjema. Kvinner, eldre personer og personer med et lavere utdanningsnivå rapporterte lavere funksjonsevne enn menn, yngre personer og personer med et høyere utdanningsnivå. Undersøkelsen viste videre at fem svarkategorier fungerte bedre enn fire for dette spørreskjemaet.

Nina Østerås og medarbeidere har også utviklet og testet en strukturert metode for funksjonsvurdering som fastlegene kan bruke dersom de blir bedt om å vurdere funksjonsevnen til personer med langvarig sykefravær. Metodens sluttprodukt, Funksjonsrapporten, kan brukes til å videreformidle informasjon til Nav om den sykmeldtes funksjonsevne sammen med forslag om tilrettelegging på arbeidsplassen.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 5. nov. 2009 13:36 - Sist endret 4. feb. 2014 09:57