Disputas: Trond Tjerbo

Cand.polit. Trond Tjerbo ved Institutt for helseledelse og helseøkonomi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The multileveled governance of health care. An analysis of the Norwegian health care sector

Forsker, ph.d. Ulrika Winblad-Spångberg, Institutt for folkehelse og omsorgsvitenskap, Uppsala Universitetssykehus, Sverige
Førsteamanuensis Pål Gulbrandsen, Helse Øst kompetansesenter for helsetjenesteforskning, Lørenskog
Førsteamanuensis Eli Feiring, Institutt for helseledelse og helseøkonomi, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor Ivar Sønbø Kristiansen, Institutt for helseledelse og helseøkonomi, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor Terje P. Hagen, Institutt for helseledelse og helseøkonomi, Universitetet i Oslo

Både i den statsvitenskapelige litteraturen og i helsetjenesteforskningen har det i løpet av de siste årene funnet sted en økende interesse for problemstillinger relatert til samhandling og koordinering på tvers av ulike forvaltningsnivåer. Artiklene som presenteres i denne avhandlingen handler om koordinering mellom første- og andrelinjetjenesten samt om helsepolitiske beslutningsprosesser der aktører på ulike forvaltningsnivåer og ulike nivåer av helsetjenesten er involvert.

Avhandlingen viser blant annet at høy listekapasitet blant fastleger fører til mindre forbruk av polikliniske tjenester og tjenester hos private spesialister, samt at ulike variabler på sykehusnivået påvirker hvor tilfredse fastlegene er med samhandlingen mellom dem selv og sykehuset.

Den norske eierskapsreformen av 2002 innebar at man ønsket å forenkle beslutningsprosessene i sektoren gjennom å samle beslutningene på ett forvaltningsnivå. Denne avhandlingen viser imidlertid at beslutningsprosessene rundt kontroversielle lokale endringer i sykehustjenestene ikke ble mindre komplekse selv om den formelle beslutningsstrukturen skulle tilsi det. Staten mislyktes også i å etablere en hard budsjettskranke etter eierskapsreformen, og underskuddene i sektoren økte etter den statlige overtakelsen.

For mer informasjon, kontakt Marianne Baksjøberg.

Publisert 8. mai 2009 15:03 - Sist endret 4. feb. 2014 09:59