Disputas: Helene Margrethe Devold

Cand.pharm. Helene Margrethe Devold ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The epidemiology of anti-osteoporosis drug use in Norway

Se .

1. opponent: Overlege Peter Vestergaard, Medicinsk Endokrinologisk Afdeling,  Aarhus Universitetshospital, Danmark

2. opponent: Overlege Pia Eiken, Kardiologisk Endokrinologisk afdeling, Hillerød hospital, Danmark

3. medlem av bedømmelseskomité: Professor Åsmund Reikvam, Avdeling for farmakologi, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Per Lagerløv, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Anne Johanne Søgaard, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Avhandlingens tema er bruk av legemidler mot osteoporose i Norge. Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av osteoporose og osteoporotiske brudd. Denne typen brudd, og spesielt hoftebrudd, er svært kostnadskrevende for samfunnet og påfører enkeltindividet store lidelser og tap av livskvalitet. Disse bruddene kan forebygges, blant annet ved legemiddelbruk. Inntil nå har det ikke vært kjent i hvilken grad legemidler mot osteoporose brukes i Norge. Fra andre land vet vi at denne pasientgruppen i relativt liten grad bruker legemidler som kan forebygge brudd. En av delstudiene i avhandlingen viser at bruken av disse legemidlene er lav også i Norge, at det er færre og færre nye brukere og at det er stor geografisk variasjon i bruken. En annen delstudie undersøker i hvor stor grad nordmenn etterlever riktig legemiddelbehandling. Internasjonalt ser man at etterlevelsen er relativ lav i denne pasientgruppen. Mulige årsaker til dette kan være at doseringsregimet oppleves som vanskelig. Men i Norge finner vi at halvparten av dem som starter behandling mot osteoporose også bruker denne medisinen flere år etter. Dette er betydelig bedre enn i andre land. En mulig forklaring kan være at myndighetene i Norge kreves at man har hatt et brudd før man får legemiddelet refundert på blå resept. Etter et brudd er kanskje forståelsen for hvorfor det er viktig å ta legemiddelet over tid, bedre enn hvis man ikke har opplevd et brudd og lever med en symptomfri osteoporose. Etterlevelse av behandling ble også studert på bakgrunn av sosioøkonomisk status. Faktorer som slo positivt ut med hensyn til etterlevelse var høy inntekt for kvinner og middels utdanningsnivå for menn. Faktorer assosiert med bruk av legemidler mot osteoporose ble studert i en tredje delstudie. Det var høyere andel brukere av osteoporosemedisin blant dem som hadde hatt et hoftebrudd, blant dem som også brukte mange andre medisiner og blant brukerne av kortikosteroider. Avhandlingens er basert på data fra Reseptregisteret og tre andre landsdekkende registre.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 27. mars 2012 10:07 - Sist endret 28. mars 2012 14:46