Disputas: Hege Langli Ersdal - Basal Nyfødt Resuscitering

Cand.med. Hege Langli Ersdal ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Appropriate interventions to reduce perinatal mortality and morbidity in low-resourced settings.

1. opponent:  Professor Thorkild Tylleskär, Senter for internasjonal helse, Det medisinsk-odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen, Bergen, Norge

2. opponent:  Post doktor Jagrati Jani-Bølstad, Institutt  for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

3.medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Johan Ræder, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Øivind Larsen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Johanne Sundby, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Anestesilege og forsker Hege Langli Ersdal viser at enkle tiltak i forbindelse med fødsel kan redde mange nyfødte liv. Det dreier seg om fosterlydsovervåkning, rask stimulering, og eventuelt maske/bag ventilering hvis den nyfødte ikke puster selv.

På verdensbasis dør hvert år over 8 millioner barn under 5 år, de fleste i ressursfattige land. Av disse er ca. 3,5 millioner nyfødte. For å redusere barnedødeligheten globalt, kreves det mer fokus på fødselsdagen, og kunnskap om enkle tiltak som kan utgjøre en stor forskjell under fødsel i ressursfattige omgivelser. Forskningen startet sommeren 2009, ved et sykehus i Tanzania, der trente assistenter har observert og registrert alle fødsler siden. I avhandlingen inngår observasjoner fra 10271 fødsler. Resultatene viser at økt bruk av jordmor-stetoskop vil kunne fange opp babyer som trenger hjelp i forbindelse med fødsel. Hele 16% av de nyfødte begynte ikke å puste selv, men trengte umiddelbar assistanse. De fleste av disse startet å puste når de ble stimulert langs ryggen, eventuelt med tillegg av kortvarig maske/bag ventilering. Hos babyer som startet å puste spontant var median tiden til første pust ca. 5 sekunder etter fødsel. På bakgrunn av våre observasjoner har vi kunnet regne ut hvor viktig det er å gi basal hjelp umiddelbart. For hvert halve minutt som går etter fødsel uten at barnet puster selv eller noen puster for barnet øker sannsynligheten for død eller sykelighet med 16%. Rundt 1.6% av barna døde under fødselen og ytterligere 1.0% døde innen det første døgnet. Omtrent 60% av dødsfallene skyldtes surstoff mangel i forbindelse med fødsel. Denne andelen er mye høyere enn det som tidligere er estimert på verdensbasis. Behovet for enkle tiltak er sannsynligvis mye større enn vi har trodd.

Vi fant også at opplæring av helsepersonell ved hjelp av det såkalte «Helping Babies Breathe» kurset, gjorde fødselshjelperen i stand til å utføre de viktige enkle tiltakene og dermed falt nyfødt-dødeligheten med nesten 40%.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 14. nov. 2012 13:50