Disputas: Muhammad Zafar Iqbal Hydrie

M.phil. Muhammad Zafar Iqbal Hydrie ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden p.hd. (philosophiae doctor): Risk factors for Type 2 Diabetes Mellitus: Metabolic Syndrome, Insulin Resistance and Primary Prevention.

• Professor Peter Schwarz, Department of Medicine, University of Dresden, Tyskland

• Viseadministrerende direktør Stein Vaaler, Akershus universitetssykehus HF

• Professor Margareta Wandel, Avdeling for ernæringsvitenskap, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Professor Gerd Holmboe Ottesen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Akhtar Hussain, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Pakistan er et av verdens “ti-på –topp” land når det gjelder høy forekomst av type 2 diabetes. Diabetikere har generelt lavere livskvalitet og dør tidligere på grunn av komplikasjoner, dersom sykdommen ikke blir behandlet eller forebygget. Målsettingen for denne studien var å måle prevalensen av  diabetes og metabolsk syndrom og identifisere risiko faktorer i en urban befolkning i Pakistan. I tillegg ble en livsstilsintervensjon utprøvd for å finne ut om den kunne forhindre utviklingen av diabetes hos høyrisiko individer i denne befolkningen.

Diabetesprevalensen ble funnet å være 9.4 %, mens hele 49% hadde metabolsk syndrom (fastsatt ved modifisert ATP III kriterium). Store forskjeller ble registrert i kostholdsmønster ved hjelp av cluster analyse. Cluster 2 hadde høyere innhold av fett og energitette matvarer enn cluster 1. Den laveste prevalensen av metabolsk syndrom (42,7 %) ble funnet hos de som hadde et cluster 1 kosthold, mens de med et cluster 2 kosthold hadde den høyeste forekomsten (56,3 %).  Insulin resistens, målt ved fastende insulin og glukose (HOMA), viste seg å være høy i denne befolkningen.

Livsstilsintervensjonen inkluderte 273 personer med nedsatt glukose intoleranse (IGT). Hele 47 tilfelle av diabetes ble diagnostisert i løpet av intervensjonen. Insidensen per 1000 person-måneder var 8.6 tilfelle i kontrollgruppen, 2.5  i gruppen som undergikk livsstilsmodifikasjon og 2.3 i gruppen som både fikk livsstilsmodifikasjon og medikamentell behandling.

Den høye prevalensen av metabolsk syndrom og insulinresistens I Pakistan fordrer øyeblikkelige forebyggende  tiltak for å stoppe utviklingen av diabetes og hjerte-karsykdom. Ressursfattige land står overfor store utfordringer når det gjelder kostnader for behandling av diabetes. Livsstilsintervensjon kan derfor være et mindre kostnadskrevende alternativ i disse landene.

For mer informasjon, kontakt Iselin Bing

Publisert 15. feb. 2012 10:46 - Sist endret 15. feb. 2012 10:54