Disputas: Marianne Sylvana Haug Lunde

Cand.scient. Marianne Sylvana Haug Lunde ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): The postprandial blood glucose concentration - as influenced by some changes in type and amount of carbohydrate in the meal and by post meal slow walking.

1. opponent: Professor Jaakko Tuomiletho, Department of Public Health, University of Helsinki, Finland
  2. opponent: Professor Birger Svihus, Institutt for husdyr- og akvakulturvitenskap, Universitet for miljø- og biovitenskap, Ås, Norge
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Per Hjortdahl, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor emeritus  Dag Bruusgaard, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor emeritus Arne Torbjørn Høstmark, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Enkle justeringer av matinnhold og en rolig gåtur etter måltidet gir lavere blodsukker.

Marianne S. H. Lunde har i sin doktorgrad vist at inntak av et svært fiberrikt brød gir langt mindre økning i blodsukkeret enn vanlig grovbrød, noe som kan ha betydning for forebygging av sukkersyke. Vanlig brød og andre matvarer med mye karbohydrater kan gi sterk blodsukkerøkning. Fiberbrødet ga langvarig metthetsfølelse. Studien viser at inntak av mindre porsjoner, og en rolig spasertur etter måltidet, kan dempe blodsukkerøkningen i samme grad som enkelte medisiner.

Vi står overfor en verdensomspennende epidemi av diabetes type 2. Denne sykdommen innebærer at blodsukkeret er for høyt, noe som i det lange løp kan resultere i alvorlige komplikasjoner, blant annet tette blodårer, hjerteinfarkt, og sykdom i øye eller nyrer. Det er derfor svært viktig å forebygge sterk økning i blodsukkeret. Størst blodsukkerøkning kommer etter inntak av mat med mye karbohydrater, for eksempel brød. Til tross for mye kunnskap om diabetes i Norge, øker forekomsten i et alarmerende tempo, spesielt blant enkelte innvandrergrupper. Det er derfor et sterkt behov for å finne frem til enkle livsstilsanbefalinger.

Denne doktorgradsstudien ble gjennomført blant pakistanske innvandrerkvinner bosatt i Oslo. De er spesielt utsatt for å utvikle diabetes type 2. Det er ikke kjent i hvilken grad blodsukkeret deres øker etter inntak av vanlige norske matvarer, for eksempel brød. I doktorgraden ble det vist at selv et lite inntak av vanlig brød ga stor blodsukkerstigning, mens et brød med mye ertefiber ga mindre økning. Et annet nytt funn i denne studien er at selv en rolig gåtur etter et stort karbohydratinntak kan dempe blodsukkerøkningen i betydelig grad, og dessuten redusere blodtrykket. Resultatene tyder også på at det er stor individuell forskjell i tendens til å ha høy blodsukkerøkning etter karbohydratinntak, selv blant personer med normal fasteverdi.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 21. mai 2012 15:31