Disputas: Peter Oesch

M.Sc. in Health Ergonomics Peter Oesch ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Work related evaluation and rehabilitation of patients with non-acute nonspecific low back pain.

1. opponent: Professor Liv Inger Strand, Institutt for samfunnsmedisinske fag, Universitetet i Bergen
  2. opponent: Forskningsleder Bo Veiersted, Statens arbeidsmiljøinstitutt, Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Elin Olaug Rosvold, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Dag Bruusgaard, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Kåre Birger Hagen, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Utredning og rehabilitering av korsryggplager

Fysioterapeut og forsker Peter Oesch har gjennom sitt doktorgradsarbeid undersøkt ulike metoder for funksjonell testing og rehabilitering av pasienter med korsryggplager. Arbeidet er utført på Valens Clinic, Rehabilitation Centre i Sveits.

Korsryggplager er svært utbredt i befolkningen. For de fleste er plagene lette

og kortvarige, og kan anses som en naturlig del av livet. Mange utvikler imidlertid langvarige plager, uten at det kan påvises en spesifikk årsak til plagene. Uspesifikke korsryggplager utgjør en stor andel av de totale utgifter til sykefravær og uførepensjonering.

I sitt doktorgradsarbeid “Work-related evaluation and rehabilitation of patients with non-acute nonspecific low back pain” viser Peter Oesch at pasienter med uspesifikke kroniske korsryggplager ved hjelp av et spørreskjema basert på bilder, på en pålitelig måte kan vurdere sin egen arbeidsevne. Et slikt skjema kan ha verdi i mange land med en flerkulturell befolkning med varierende grad av språkkunnskaper.

Det er økende enighet om at funksjonelle tester bør benyttes i arbeidsrettet utredning- og rehabilitering av kroniske korsryggplager. Peter Oesch viser i sitt arbeid at faktorer som ikke kan forklares biologisk påvirker resultatet av funksjonelle løfte- og bære tester. Det samme gjør egen oppfatning av anstrengelse.

Det har lenge vært kjent at treningsterapi for kroniske korsryggplager har positiv innvirkning på smerter og andre symptomer. En omfattende litteraturstudie som inngår i doktorgradsarbeidet viser at treningsterapi også har positiv innvirkning på arbeidsdeltakelse for arbeidstakere som er sykemeldt på grunn av kroniske korsryggplager. Det kan imidlertid ikke konkluderes med hvilken treningsform som er mest effektiv.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 30. mai 2012 13:50