Disputas: Ånen Ringard - Helsepolitikk

Cand.polit. Ånen Ringard ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Choice of Hospital – Four essays on the 2001 Norwegian Hospital Choice Reform

1. opponent: Senior prosjektleder Pia Kürstein Kjellberg,  Dansk Sunhedsinstitut,  København, Danmark
  2. opponent: Forskningsleder Karsten Vrangbæk,  Anvendt KommunalForskning (AKF), København, Danmark
  3. medlem av bedømmelseskomité: Professor Anne Moen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Øyvind Bruland, Klinikk for kreft, kirurgi og transplantasjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Professor Terje P. Hagen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hvilke pasienter velger aktivt sykehus?

Statsviter, cand. polit., Ånen Ringard har undersøkt dette og flere andre spørsmål knyttet til ”fritt-sykehusvalg-reformen” fra 2001.

I løpet av 1980- og 1990-tallet kunne man registrere en økt forståelse for og etter hvert et ønske om at det var nødvendig å regulere forholdet mellom pasient og helsetjeneste. Pasientrettighetsloven som trådte i kraft 1. januar 2001, var et resultat av disse holdningsendringene. En viktig nyskapning i loven var at norske pasienter for første gang ble gitt en rett til å velge ved hvilket sykehus de ønsket å la seg undersøke og bli behandlet. I tillegg ble det bestemt at sykehuset man valgte, kunne befinne seg hvor som helst i landet. Disse to elementene er kjernen i ”fritt-sykehusvalg-reformen”.

I avhandlingen Choice of Hospital – Four essays on the 2001 Norwegian Patient Choice Reform har Ånen Ringard og hans medarbeidere vist at norske pasienter, når man sammenligner dem med pasienter i Sverige, Finland og Danmark, har like gode eller bedre muligheter for å kunne velge sykehus. Norske pasienter nyter dessuten godt av at rettigheten er sikret i lovverket. For den enkelte pasient er fastlegen fortsatt en viktig aktør når man skal treffe et valg om behandlingssted. Hva som styrer fastlegens valg av sykehus, er derfor også viktig å få innblikk i. Det er forskjell mellom ulike pasientgrupper om de foretar et valg eller ikke. Pasienter med høy utdannelse ser oftere ut til å velge enn de med lav utdannelse. Når en pasient først har valgt, viser avhandlingen at det å velge seg bort fra lokalsykehuset gir kortere ventetid enn om man lot seg behandle lokalt.

Avhandlingen er et bidrag til evalueringen av ”fritt-sykehusvalg-reformen”.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 3. sep. 2012 14:33 - Sist endret 6. sep. 2012 11:15