Disputas: Solvor Berntsen Stølevik

Cand.scient. Solvor Berntsen Stølevik ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Immunotoxic effects of dietary toxicants: focus on prenatal exposure to acrylamide, polychlorinated biphenyls and dioxins.

1. opponent: Professor Martin van den Berg, Veterinary Faculty, University of Utrecht,  The Netherlands
  2. opponent: Professor Hildegard Przyrembel, Berlin, Tyskland
  3. medlem av bedømmelseskomité: Professor emeritus Øivind Larsen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Kjersti Storheim, Avdeling for helsefag, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Avdelingsdirektør Martinus Løvik, Nasjonalt folkehelseinstitutt

Miljøgiftene PCBer (polyklorinerte bifenyler) og dioksiner i maten mor spiser under svangerskapet kan svekke immunforsvaret til barnet, noe som kan føre til økt mottakelighet for infeksjoner. Dette kommer fram av doktorgradsarbeidet til cand. scient. Solvor Berntsen Stølevik som har utført sitt arbeid ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt.

Maten vi spiser kan inneholde stoffer som er skadelig for helsa vår. Fosteret kan være spesielt sårbart for slike stoffer. Hensikten med doktorgradsarbeidet var å undersøke om stoffer i maten som mor spiser under svangerskapet kan påvirke immunforsvaret til barnet.

Først ble det utviklet en laboratoriemetode for å undersøke om det er mulig å forutsi om stoffer i mat har negativ virkning på immunforsvaret ved å studere endringer i utskillelsen av signalmolekyler (cytokiner) fra immunceller i blodet. I våre forsøk fant vi at dette ikke var mulig ved å bruke vår modell.

Videre ble miljøgiftene PCBer og dioksiner, og dessuten akrylamid som kan dannes i mat ved varmebehandling, undersøkt i en studie med 205 mødre og deres barn, kalt BraMat. BraMat er en studie under Den norske mor og barn undersøkelsen (MoBa). Mors inntak av stoffene fra mat ble beregnet på grunnlag av detaljert kostholdsinformasjon fra spørreskjema. Barnas helse i de tre første leveårene ble undersøkt ved hjelp av spørreskjema og ulike målinger i blod.

Det ble funnet en sammenheng mellom mors inntak av PCBer og dioksiner og økt risiko for barna å få astma-lignende symptomer, luftveisinfeksjoner og den fjerde barnesykdom. Videre ble det funnet en mulig sammenheng mellom mors inntak av PCBer og dioksiner og redusert respons på meslingevaksinen, noe som indikerer en svekket evne til immunforsvar. Det ble ikke funnet noen sammenheng mellom mors inntak av akrylamid og barnets helse.

Funnene tyder på at man fortsatt må arbeide for å redusere eksponeringen for PCBer og dioksiner og at kvinner i fertil alder bør unngå å spise mat som inneholder høye nivåer av disse stoffene.

For mer informasjon, kontakt Mari N. Edvardsen

Publisert 23. mai 2012 14:20 - Sist endret 24. mai 2012 09:19