Disputas: Kirsti Tøien

Cand.san. Kirsti Tøien ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden p.hd. (philosophiae doctor): Health related quality of life, psychological distress and return to work after trauma. A one-year follow up study from a Norwegian trauma referral centre.

se

• Professor Ingegerd Bergbom, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, Sverige
  • Førsteamanuensis Audny Anke, Institutt for klinisk medisin, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø
  • Professor Egil Wilhelm Martinsen, Avdeling for forskning og utvikling, Klinikk for psykisk helse og avhengighet, Oslo universitetssykehus HF

Leder av disputas

Professor Knut Gjesdal, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

• Professor Øivind Ekeberg, Insitutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Cand.san. Kirsti Tøien har undersøkt helserelatert livskvalitet, psykiske plager og arbeidsdeltagelse hos pasienter som har vært utsatt for skader i sin doktoravhandling ”Health related quality of life, psychological distress and return to work after trauma. A one-year follow up study from a Norwegian trauma referral centre”. Studien viste at den helserelaterte livskvaliteten bedret seg hos pasientene i løpet av de første 12 mnd. etter skaden, men fortsatt var redusert sammenlignet med den norske normalbefolkningen. Pasienter med en pessimistisk livsorientering rapporterte dårligere fysisk og mental funksjon, samt mer angst og depresjon enn optimistene. Alvorlighetsgraden av skaden hadde bare innvirkning på den generelle helsetilstanden og i hvilken grad de var tilbake i arbeid etter 12 mnd. Etter ett år var det fortsatt 30% som ikke var tilbake i arbeid. Posttraumatisk stress (PTS) symptomer på et plagsomt nivå, ble rapportert av 42% som hadde fått intensivbehandling og 33 % av pasientene som var våkne ved ankomst sykehuset etter ett år. Blant intensivpasientene var det 25 % som hadde et lavt nivå av PTS symptomer etter utskrivelse, men i løp av året økte nivået betydelig (sen symptomutvikling). Denne andelen var 12% i gruppen som var våkne da de kom til sykehuset. En viktig faktor for å utvikle PTS symptomer hos intensivpasientene var minner om faktiske forhold fra intensivoppholdet. For pasientene som var våkne ved ankomst sykehuset var minner om sanseinnstrykk og opplevelsen av dissosiasjon risikofaktorer for å utvikle PTS symptomer etter ett år. Studien omfattet totalt 514 pasienter skadet i ulykker eller vold, innlagt Oslo universitetssykehus, Ullevål, i perioden 2005 – 2007, og tatt i mot av spesialteamet for pasienter med alvorlige skader. Data ble samlet ved bruk av spørreskjema tre ganger i løpet av det året de ble fulgt opp. Funnene fra studien kan være nyttige for å identifisere pasienter med behov for oppfølging etter skader og gi hjelp til disse pasientene.

For mer informasjon kontakt Iselin Bing

Publisert 13. jan. 2012 15:22 - Sist endret 13. jan. 2012 15:25