Disputas: Didrik Frimann Vestrheim

Cand.med. Didrik Frimann Vestrheim ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Impact of childhood immunisation with a pneumococcal conjugate vaccine in Norway.

1. opponent: Chief Physician Anni Virolainen-Julkunen, National Institute for Health and Welfare, Helsinki, Finland
  2. opponent: Spesialrådgiver Karl-Olaf Wathne, Helse- og omsorgsdepartementet, Oslo
  3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Finn Wesenberg, Pediatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Førsteamanuensis Lars Heggelund, Avdeling for revmatologi, hud- og infeksjonssykdommer, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder

Dominique A. Caugant, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

God effekt av pneumokokkvaksine i Barnevaksinasjonsprogrammet

I 2006 ble en vaksine mot pneumokokkbakterien tatt inn i det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Denne bakterien forårsaker sykdom av alle alvorlighetsgrader. Den finnes i halsen hos friske barn uten å gi plager, men er også en vanlig årsak til lungebetennelse og hjernehinnebetennelse. Det er særlig små barn og eldre som rammes av alvorlig pneumokokksykdom. Før vaksinen ble innført ble rundt 100 barn under fem år rammet av slik sykdom årlig. Vaksinen beskytter mot de vanligste og farligste typene av bakterien, og med vaksinasjon ønsker en å forebygge alvorlige infeksjoner som skyldes disse bakteriene.

I sitt doktorgradsarbeid har Didrik F. Vestrheim ved Folkehelseinstituttet sett på effekter av pneumokokkvaksinen i Norge. Allerede ett år etter vaksinen ble tatt i bruk kunne man se en dramatisk reduksjon av alvorlig pneumokokksykdom blant barn.  Forekomsten av antibiotikaresistente pneumokokkbakterier gikk også ned.

I tillegg til å beskytte mot alvorlig infeksjon gir vaksinen barna en viss beskyttelse mot å ha pneumokokkbakterien i halsen (bærertilstand). Forekomsten blant friske barn i barnehager ble undersøkt før og etter vaksinen ble tatt i bruk. Før vaksinen ble tatt i bruk ble bakterien funnet hos 80 % av barna. Bruk av vaksinen førte til en reduksjon av de typene det vaksineres mot. Men samtidig økte forekomsten av andre typer, slik at det totalt sett var like mange barn som hadde pneumokokkbakterier i halsen.

Når færre barn har disse vanligste og farligste pneumokokkbakteriene i halsen blir det færre muligheter for smitteoverføring til andre barn, voksne og eldre. Slik gir vaksinasjon en flokkeffekt. Dette vises ved at vi Norge har vi sett en reduksjon av alvorlige pneumokkokkinfeksjoner i alle aldre.

Pneumokokkvasinen har på en svært vellykket måte redusert forekomsten av alvorlig pneumokokksykdom hos barn, og flokkeffekten har ført til en nedgang av slike infeksjoner også blant eldre.

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 26. apr. 2012 09:49 - Sist endret 27. apr. 2012 13:45