Disputas: Farid Abu-Sham'a - Occupational Epidemiology

Cand.med. Farid Abu-Sham'a ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Pesticide use and respiratory health effects among farmers in Hebron district, Palestine.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Seksjonsoverlege Tor Erik Danielsen, Seksjon for miljø- og yrkesmedisin, Avdeling for forebyggende medisin, Oslo universitetssykehus Ullevål, Oslo, Norge

2. opponent: Assistant professor Fahed Al-Takrori, University of Hebron, West Bank, Palestine

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor  Elin Olaug Rosvold, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Professor Thomas Clausen, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo

Hovedveileder

Professor Petter Kristensen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Univeristetet i Oslo, Oslo

Bruk av plantevernmidler og helseeffekter på luftveiene blant bønder i Hebron-distriktet, Palestina

Avhandlingen er en studie av eksponering i landbruket og mulige helseeffekter i luftveiene blant palestinske bønder. Studien er basert på to populasjoner i landsbyen Beit-U'mmar på Vestbredden i Palestina i periodene 1998 og 2007. I to ulike tverrsnittsundersøkelser, i hhv 1998 og 2006, undersøkte vi endringer i eksponeringene og praksis i forbindelse med   landbruksproduksjon.Vi har også studert lungefunksjonen i den samme plantevernmiddeleksponerte populasjonen. Dette ble gjort i en tverrsnittsundersøkelse hvor vi undersøkte eksponeringer bøndene var utsatt for, lungefunksjonen deres og luftveissymptomer.Videre har vi sammenlignet lungefunksjonen om morgenen med den på ettermiddagen, både i en periode med utstrakt bruk av plantevernmidler og i en periode der bruken var liten. Avhandlingen viser noe bedre praksis i bruken av plantevernmidler når forholdene i 1998 ble sammenliknet med forholdene i 2006. Det var ingen signifikante sammenhenger mellom plantevernmiddel- eksponering og lungefunksjonen.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 22. mai 2013 09:51 - Sist endret 23. mai 2013 09:21