Disputas: Mengistu Legesse Dadi - Immuno-epidemiologi

M.Sc. Mengistu Legesse Dadi ved Institutt for Helse og Samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Tuberculosis in the Pastoral Community of the Afar Regional State of Ethiopia: With Emphasis on Factors Contributing to Infection and Disease.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Sven Gudmund Hinderaker, Senter for internasjonal helse,
Universitetet i Bergen
2. opponent: Senior Epidemologist Suzanne Verver, KNCV Tuberculosis Foundation, Haag,
Nederland
3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Haakon E. Meyer, Avdeling for
samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Akhtar Hussain, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse
og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Forsker Fekadu Abebe, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Dette er den første studien som har sett på utbredelsen av latent tuberkulose med en Tcellebasert interferon-gamma test og tuberkulin hudtesting, samt på forekomsten av udiagnostisert aktiv tuberkulose (TB) og undersøkt kunnskap om TB blant kvegnomader i Afar-regionen, nordøst i Etiopia. Undersøkelsen viser at mange (363 av 570, prevalens 63,7%) har latent TB-infeksjon. Det var også mange udiagnostiserte og ubehandlede aktive tilfeller av TB (62 av 222 pasienter som hadde lungesymptomer hadde
oppvekst av basiller i kultur). Det var et stort gap mellom lokal kunnskap om TB og den biomedisinske kunnskapen moderne TB-kontroll bygger på. Dette innebærer høy forekomst av latent tuberkulose, mange udiagnostiserte og ubehandlede aktive tuberkulosetilfeller, lav tilslutning til anti-TB medisiner, lav kunnskap om
sykdommen, manglende tilgang til helsetjenester og mangel på effektive diagnostiske fasiliteter kan bidra til spredning av TB blant kvegnomader i Afar-regionen. Nomadene bidrar i betydelig grad til Etiopias økonomi, et land som har det største antall storfe i Afrika. Men nomadene er marginalisert med hensyn til tilgang til helsetjenester. Globalt er tuberkulosekontrollprogrammet basert på diagnostisering og behandling, "direkte observert behanding, kort kurs (DOTS)". Imidlertid er dagens DOTS-system mer egnet for fast bosatte. Kvegnomadene, som migrerer sesongmessig på jakt etter friskt beite og vann for dyra sine, faller utenfor tilbudene i en moderne stat.Et TB-kontrollprogram som inkluderer og er relevant for nomadisk liv er en forutsetning for å oppnå Millenium Development Goal-6” (MDG-6) i nomadeområdene i Etiopia og andre steder.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland

Publisert 21. des. 2012 11:17 - Sist endret 27. des. 2012 13:23