Disputas: Svein Gjelstad - Allmennmedisin

Cand.med. Svein Gjelstad ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Can antibiotic prescribing in respiratory tract infections be improved? A cluster-randomised educational intervention in Norwegian general practice – The Prescription Peer Academic Detailing (Rx-PAD) Study

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

• 1. opponent: Professor Theo Verheij, Julius Center for Health Sciences and Primary Care, University of Utrecht, Nederland
  • 2. opponent: Forsker Knut Arne Wensaas, Allmennmedisinsk forskningsenhet, Uni Helse, Bergen
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor Reidun Førde, Senter for medisinsk etikk, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor Pål Jenum, Avdeling for mikrobiologi, Klinikk for diagnostikk og intervensjon, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Morten Lindbæk, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Avhandlingen er skrevet av forsker Svein Gjelstad. Hensikten har vært å se om antibiotikabruk i allmennpraksis var i samsvar med offentlige anbefalinger, dernest å se om det var spesielle faktorer hos leger eller pasienter som påvirker antibiotikabruken, for så å se om det var mulig å forbedre forskrivningspraksis.

Bruk av antibiotika ved ulike infeksjoner hos alle fastleger i et utvalgt fylke ble gjennomgått. Det ble påvist stor spredning i praksis legene mellom, og det var ofte mangel på samsvar mellom praksis, og anbefalinger utgitt av Helsedirektoratet i 2000. Det ble fortsatt funnet muligheter for forbedring, selv om antibiotikabruken i Norge er bra sammenlignet med mange andre land.

Av 250 inviterte etterutdanningsgrupper i allmennmedisin, takket 81 ja til et gruppebasert kurs med en spesialtrent kollega til stede. Dette utgjorde ca. 10% av norske allmennleger.  Et tilfeldig utvalg av disse ble kurset i faglige anbefalinger om riktig bruk av antibiotika, og fikk diskutere sine individuelle rapporter om egen antibiotika-forskrivning basert på uttrekk fra deres elektroniske pasientjournaler. Dessuten fikk de delta i et regionalt dagskurs innen samme emne. Av de gruppene som meldte seg på, gjennomførte 39 grupper antibiotikakurset, og 40 ble kontroller som fikk et annet, lignende kurs om riktigere bruk av legemidler hos eldre.

Det viste seg at de legene med høyest praksisaktivitet forskrev betydelig oftere antibiotika til sine pasienter med luftveisinfeksjoner, enn de som hadde lav praksisaktivitet. De som forskrev ofte, brukte også oftere ugunstig bredspektret antibiotika.  Sjansen for å få antibiotika ved luftveisinfeksjon ble redusert med 20% i gruppen som fikk kurset. Når antibiotika likevel ble forskrevet var sjansen 20% mindre for å få en bredspektret antibiotikatype.

Det arbeides nå for å lage tilsvarende systematisk opplegg for andre emner innen videre- og etterutdanning for allmennleger.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud

Publisert 9. des. 2013 11:05 - Sist endret 2. feb. 2017 10:01