Disputas: Belinda Chimphamba Gombachika - Nursing

M.phil. Belinda Chimphamba Gombachika ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): In Search of a Face: Reproductive decisions of couples living with HIV from rural Southern Malawi.

Prøveforelesning

Se prøveforelesningen

1. opponent: Assistant Professor Sara Yeatman, Department of Health and Behavioral Sciences, University of Denver, Denver, USA

2. opponent: Professor Beth Maina Ahlberg, Department of Women's an Children's Health, Uppsala Universitet, Uppsala, Sverige

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Anne Moen, Avdeling for sykepleievitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Professor Per Hjortdahl, Avdeling for allmennmedisin, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Førsteamanuensis Heidi E. Fjeld, Avdeling som samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Belinda Chimphamba Gombachikas avhandling analyserer reproduksjonsavgjørelser blant HIV-positive par i to rurale distrikter i sør-Malawi ved bruk av kvalitative metoder. Den søker å fylle to sentrale kunnskapshull: reproduksjonsavgjørelser tatt av par sammen, og betydningen av sosio-kulturelle forhold for disse avgjørelsene. For å bringe frem kunnskap om dynamikken som utspiller seg i og mellom HIV-positive par og deres sosiale nettverk når avgjørelser om å få barn tas, ble et fokus på slektskap valgt. I 2010 ble 20 dybdeintervjuer med HIV-positive par gjennomført ved to ART-klinikker i et område med patrilinær slektskapsorganisering (Chikhwawa) og et område med matrilineær slektskapsorganisering (Chiradzulu). I tillegg ble det søkt etter informasjon om ekteskap og barneproduksjon i dokumenter med retningslinjer for seksuell og reproduktiv helse, og HIV og AIDS i Malawi. Studien viser at HIV-positive i begge lokalsamfunnene ønsker å være i et ekteskap, og at de etablerer nye ekteskap etter skilsmisse eller ektefelles død. Disse nye ekteskapene produserer minst ett nytt barn, uavhengig av antall barn fra tidligere ekteskap. Avgjørelsene om å få barn etter en positiv HIV-diagnose tas til tross for at de går i mot råd fra både helsearbeidere og lokalsamfunnets autoriteter, og viser at HIV-positive par tar reproduksjonsavgjørelser ut i fra mer enn biomedisinske risikovurderinger. Studien anbefaler at parenes avgjørelser ikke kan avfeies som ’irrasjonelle’ og noe som må hindres, argumenterer for at det er mer fruktbart å se på de involverte som personer med agens som forsøker å finne en meningsfull vei i sine omgivelser hvor ekteskap og barn er sentrale deler av livets innhold. Studien anbefaler derfor at HIV-positives ønsker om å gifte seg og å få barn må anerkjennes, og at informasjon om trygge måter å gjøre dette på må utarbeides og gjøres tilgjengelig.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 14. juni 2013 13:10