Disputas: Yaser Younes Issa - International Health

M.phil. Yaser Younes Issa ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Time to Pregnancy Among Newly Married Couples Living in Two Agricultural Villages in Hebron District, West Bank, Palestine.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Henrik Kolstad, Arbeidsmedicinsk klinik, Aarhus Universitetshospital, Aarhus, Danmark

2. opponent: Reseach fellow Niveen Abu-Rmeileh, Institute of Community and Public Health, Birzeit University, West Bank, Palestina

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Professor Grete Synøve Botten, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Disputasleder

Førsteamanuensis Lars Fjellbirkeland, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Petter Kristensen, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Avhandlingen består av to deler. I del 1 sammenlignes bruk av plantevernmidler i 1998 og 2006. Data er hentet fra to tverrsnittsstudier av landbrukere i den samme palestinske landsbyen (artikkel 1). Studien i 1998 ble gjennomført blant 61 ektepar mens 250 menn ble studert i 2006. Del 2 er en prospektiv kohortstudie med 333 deltagende palestinske ektepar som giftet seg mellom 2005 og 2007 og som bodde i landsbyene Beit U’mmar og Halhul i Hebron distrikt. Tiden det tok fra bryllupsdagen til kvinnen ble gravid (time-to-pregnancy; tid-til-svangerskap) ble registrert ved oppfølging hver måned. Formålet var (i) å estimere parenes fekundabilitet (evne til å oppnå graviditet) (artikkel II) og (ii) å undersøke om deres eksponering for plantevernmidler i arbeidet påvirket fekundabiliteten (artikkel III).

I begge delstudiene ble informasjon innhentet ved hjelp av spørreskjema. I tid-til-svangerskaps-studien ble i tillegg alle deltakerparene fulgt i månedlige intervjuer og svangerskapstester inntil graviditet eller maksimalt i 12 måneder. Funnene i avhandlingen viser en positiv endring i bruken av plantevernmidler, inkludert mengden og antall preparater i bruk mellom 1998 og 2006. I del 2 kan resultatene tyde på at eksponering for plantevernmidler har en skadelig effekt på fekundabiliteten.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 6. juni 2013 10:13 - Sist endret 11. juni 2013 10:55