Disputas: Newton Opiyo - Epidemiologi

M.Sc. Newton Opiyo ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Improving clinical care for newborns in Kenyan hospitals.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Associate Director Francoise Cluzeau, NICE International, National Institute for Health and Clinical Excellence, London, Storbritannia

2. opponent: Førsteamanuensis Per Olav Vandvik, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Atle Klovning, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Knut Reidar Wangen, Avdeling for helseledelse og helseøkonomi, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Veileder

Førsteamanuensis Atle Fretheim, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, Oslo

Kliniske retningslinjer regnes som viktige kvalitetsforbedringsverktøy som kan bidra til kunnskapsbasert klinisk praksis. I denne avhandlingen studeres viktige prosesser for forbedring av klinisk praksis for nyfødte på distriktssykehus i Kenya, gjennom utvikling og implementering av kunnskapsbaserte kliniske retningslinjer.

Studiene som inngår i denne avhandlingen omhandler systematisk oppsummering av forskning, prosessene som knytter oppsummert kunnskap til utvikling av anbefalinger, og effekten av å bruke kurs og trening for helsearbeidere med tanke på implementering av akuttmedisinske retningslinjer.

Avhandlingen avdekker en rekke utfordringer som forhindrer effektiv utvikling og implementering av kunnskapsbaserte anbefalinger for forbedring av kvaliteten på helsetjenester for nyfødte og barn i Kenya, og andre lavinntekts land. En av utfordringene knyttet til bruk av forskningsbasert kunnskap i utvikling av kliniske anbefalinger er behovet for forbedrete ferdigheter i kunnskapsbasert medisin - både for å støtte utvikling av retningslinjer i lavinntektsland, og for å skape et helsevesen som slutter opp om kunnskapsbaserte kliniske anbefalinger.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland.

Publisert 4. feb. 2013 12:45