Disputas: Vibeke Sundling - Helsetjenesteforskning

MSc. Vibeke Sundling ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor): Diabetes Eye Care in Norwegian Optometric Practice.

Prøveforelesning

Se prøveforelesning

1. opponent: Professor Rachel North, School of Optometry & Vision Sciences, Cardiff University, Wales, UK

2. opponent: Førsteamanuensis Steinar Krokstad, HUNT forskningssenter, Institutt for samfunnsmedisin, NTNU, Levanger, Norge,

3. medlem av av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis G. Cecilie Alfsen, Klinikk for indremedisin og laboratoriefag, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Professor Dag Bruusgaard, Avdeling for samfunnsmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo

Veileder

Pål Gulbrandsen, Klinikk for helsetjenesteforskning og psykiatri, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Oslo

Syn- og øyeundersøkelse av personer med diabetes hos optiker

Optiker og forsker Vibeke Sundling er den første som har undersøkt og evaluert norske optikeres syn- og øyeundersøkelse ved diabetes.

Stadig flere nordmenn får diabetes og mange har diabetes uten å vite om det. Øyebunnsforandring ved diabetes, diabetes retinopati, er en av de viktigste årsakene til synshemming og blindhet blant yrkesaktive, og i enkelte tilfeller er diabetes retinopati et tilfeldig funn som fører til at diabetes blir oppdaget.

Optikere finnes over hele landet og gir lett tilgang til syn- og øyeundersøkelse. Nasjonale retningslinjer anbefaler at de som har diabetes får undersøkt øynene regelmessig. I sin avhandling har Sundling og medarbeidere vist at de som undersøkes som anbefalt er de som har hatt diabetes lenge og de som er informert om mulige øyekomplikasjoner. De fleste som har diabetes bruker briller eller kontaktlinser og antallet som undersøkes av optikere er høyt. Optikerpraksiser har potensial til å kunne bli steder for veiledning om syn og øyehelse ved diabetes, og forutsatt tilpasset opplæring og etterutdanning vil framtidens optikere kunne spille en viktigere rolle enn i dag i forhold til tidlig oppdagelse av diabetes retinopati. Øyeleger og optikere bør kunne samarbeide om gjennomføring av rutinemessig undersøkelse (screening) av øyebunnen til pasienter med diabetes.

Vibeke Sundling har i sin avhandling vist at undersøkelse hos optiker, i tillegg til å avdekke synsfeil og korrigerbar synshemming, kan føre til at øyesykdommer og øyebunnsforandringer ved diabetes oppdages. Det er likevel slik at undersøkelsen ikke avdekker alle som har øyebunnsforandring. Undersøkelsesrutinen bør forbedres slik at flere av de som har øyebunnsforandringer oppdages. Optikere tar sannsynligvis medisinsk ansvar. For å sikre best mulig pasientbehandling bør det etableres enighet mellom optiker, fastlege og øyelege i forhold til pasienthåndtering, henvisning og samhandling generelt.

For mer informasjon, kontakt Christine Barland

Publisert 18. jan. 2013 13:50 - Sist endret 31. jan. 2013 14:05